Solid resultat i første kvartal

Report this content

Denne meldingen inneholder innsideinformasjon knyttet til Gjensidige Forsikring ASA i henhold til EUs forordning om markedsmisbruk, og er informasjonspliktig etter den norske verdipapirhandelloven § 5-12.

Fortsatt god vekst takket være effektive pristiltak kombinert med god risikoseleksjon og stram kostnadskontroll ga et godt forsikringsresultat i kvartalet til tross for vanskelige værforhold i Norge. Avkastningen på investeringsporteføljen gjenspeiler forbedrede markedsforhold. Gjensidiges utsikter for forsikringsresultatet er fortsatt lovende.

Gjensidige Forsikring konsern fikk et resultat før skatt på 1 491,5 millioner kroner (1 037,3) i kvartalet. Resultat etter skatt ble 1 147,0 millioner kroner (954,6), tilsvarende 2,26 kroner (1,89) per aksje. Resultatet for første kvartal 2022 inkluderte en gevinst på 0,8 milliarder kroner fra salget av Oslo Areal. Resultatet fra skadeforsikringsvirksomheten, målt ved forsikringsresultatet, ble 1 114,8 millioner kroner (903,7), tilsvarende en combined ratio på 86,9 (88,3).

- Vi er godt fornøyde med det solide resultatet dette kvartalet, til tross for utfordringene med de vanskelige værforholdene. Utsiktene for vår virksomhet er gode, og jeg er trygg på at vi er på best mulig kurs for å fortsette å levere sterke resultater, sier konsernsjef Geir Holmgren.

- I dag kunngjør vi også at vi endrer vår organisasjonsstruktur for ytterligere å styrke driften og vår posisjon til å bli et ledende skadeforsikringsselskap i Norden og Baltikum, sier Holmgren.

Forsikringsinntektene fra skadeforsikring økte med 10,3 prosent til 8 531,7 millioner kroner (7 733,1) i kvartalet, eller 7,4 prosent målt i lokal valuta, takket være solide fornyelser, effektive differensierte pristiltak og volumvekst. Forsikringsresultatet økte med 23,3 prosent takket være økte forsikringsinntekter, et lavere storskadeinnslag, en positiv diskonteringseffekt og høyere avviklingsgevinster. Den underliggende frekvensskadeprosenten gikk opp med 3,1 prosentpoeng, i hovedsak drevet av vanskelige værforhold i Norge, som påvirket motorvognskader. Kostnadsandelen var uendret.

Resultatet for pensjonssegmentet var negativt, drevet av både et negativt resultat fra forsikringstjenester og netto finansinntekter. Det negative resultatet fra forsikringstjenester må ses i sammenheng med økningen i den kontraktsregulerte tjenestemarginen (CSM), som representerer gevinsten som forventes realisert etter hvert som forsikringskontraktene utløper.

Finansresultatet for kvartalet endte på 794,1 millioner kroner (minus 1 128,4), tilsvarende en samlet avkastning på 1,3 prosent (minus 1,8). Resultatet for kvartalet ble positivt påvirket av oppgangen i de globale aksjemarkedene, en svakere krone og lavere kredittspreader og renter, særlig utenfor Norge. Høy løpende rente bidro til god avkastning.

Hovedpunkter første kvartal 2023 (første kvartal 2022):

• Resultat før skatt: 1 491,5 millioner kroner (1 037,3)
  • Resultat per aksje: 2,26 kroner (1,89)
  • Forsikringsinntekter: 8 531,7 millioner kroner (7 733,1)
  • Forsikringsresultat: 1 114,8 millioner kroner (903,7)
  • Combined ratio: 86,9 % (88,3 %)
  • Kostnadsandel: 13,4 % (13,4 %)
  • Finansresultat: 794,1 millioner kroner (-1 128,4)

Denne meldingen inneholder alternative resultatmål (APM). APM er beskrevet på www.gjensidige.no/reporting i et dokument som heter Gjensidige konsern Alternative resultatmål Q1 2023.

Denne meldingen har blitt publisert av Jon Aniksdal, som er kommunikasjonssjef i Gjensidige Forsikring ASA.

Dato og tid for publisering:07.00, CET 28.04.2023.

Kontakter:
Kommunikasjonsdirektør Øystein Thoresen. Tlf.: 952 33 382
IR-direktør Mitra Hagen Negård Tlf.:  957 93 631

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 4 200 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også pensjon og sparing. Driftsinntektene var 34 milliarder kroner i 2022 mens forvaltningskapitalen utgjorde 135 milliarder kroner.