Sterkt resultat i andre kvartal

Denne meldingen inneholder innsideinformasjon knyttet til Gjensidige Forsikring ASA i henhold til EUs forordning om markedsmisbruk, og er informasjonspliktig etter den norske verdipapirhandelloven §5-12

Gjensidige oppnådde et resultat etter skatt på 1 044 millioner kroner i andre kvartal. Forsikringsresultatet var solid og gjenspeiler en sterk inntektsvekst og solid drift, men økt skadefrekvens for flere produkter i Norge påvirket lønnsomheten. Gjensidige har styrket prisingstiltakene og vil justere vilkår for å sikre at økningen i skadefrekvens blir motvirket over tid. Avkastningen på investeringene ble negativ på grunn av økende rentenivå. Utsiktene for Gjensidiges forsikringsresultat er fortsatt gode.

Gjensidige Forsikring konsern fikk et resultat før skatt på 1 333,9 millioner kroner (491,3) i kvartalet. Resultat etter skatt ble 1 043,5 millioner kroner (308,7), tilsvarende 2,04 kroner (0,60) per aksje. Resultatet fra skadeforsikringsvirksomheten, målt ved forsikringsresultatet, ble 1 508,6 millioner kroner (1 667,1), tilsvarende en combined ratio på 83,2 (79,0).

- Vi er fornøyd med de sterke resultatene dette kvartalet og vår vedvarende vekst. Vi følger nøye med på den siste tidens økning i skadefrekvens i Norge. Vi har styrket prisingstiltakene og vil justere vilkår for å sikre at økningen i skadefrekvens blir motvirket over tid, sier konsernsjef Geir Holmgren.

-Utsiktene for vår virksomhet er gode, og jeg er trygg på at vi er på best mulig kurs for å fortsette vår solide utvikling og levere sterke forsikringsresultater, sier Holmgren.

Forsikringsinntektene fra skadeforsikring økte med 12,6 prosent til 8 959,5 millioner kroner (7 955,3) i kvartalet, eller 8,1 prosent målt i lokal valuta, takket være solide fornyelser, effektive differensierte pristiltak og volumvekst. Forsikringsresultatet fra skadeforsikringsvirksomheten falt med 9,5 prosent som følge av et høyere storskadeinnslag og en økning i den underliggende frekvensskadeprosenten, hovedsakelig drevet av økt skadefrekvens innen motorvogn og bolig i Norge. Kostnadsandelen var uendret.

For pensjonssegmentet ble resultatet før skatt minus 3,0 millioner kroner (minus 72,2). Forbedringen skyldes volumvekst og høyere rentenivå.

Finansresultatet for kvartalet endte på minus 199,3 millioner kroner (minus 1 611,7), tilsvarende en samlet avkastning på minus 0,3 prosent (minus 2,8). Resultatet for kvartalet ble negativt påvirket av stigende renter, mens oppgang i aksjemarkedene og løpende avkastning på renteporteføljen bidro positivt til avkastningen.

Hittil i år har konsernet et resultat før skatt på 2 825,3 millioner kroner (1 528,6). Resultatet fra skadeforsikringsvirksomheten, målt ved forsikringsresultatet, ble 2 623,4 millioner kroner (2 570,8), tilsvarende en combined ratio på 85,0 (83,6). Resultat etter skattekostnad ble 2 190,5 millioner kroner (1 263,4). Resultat per aksje ble 4,30 kroner (2,49). Økningen i forsikringsresultatet ble drevet av 11,5 prosent vekst i forsikringsinntektene, høyere avviklingsgevinster og en positiv diskonteringseffekt, som ble delvis motvirket av en høyere underliggende frekvensskadeprosent og økt storskadeinnslag. Forsikringsinntektene økte med 7,7 prosent målt i lokal valuta. Økningen i den underliggende frekvensskadeprosenten ble hovedsakelig drevet av Norge og gjenspeiler økt skadefrekvens for motorvogn- og boligforsikring.

Pensjonssegmentet oppnådde et resultat før skatt på minus 11,5 millioner kroner (78,0), hovedsakelig drevet av negative netto finansinntekter.

Finansresultatet for perioden endte på 594,8 millioner kroner (minus 2 740,2), tilsvarende en samlet avkastning på 1,0 prosent (minus 4,6). De fleste aktivaklassene bidro positivt til resultatet. Høy løpende avkastning på renteporteføljen, stigende aksjemarkeder og private equity ga positiv avkastning. Stigende renter påvirket resultatet i perioden negativt.

Hovedpunkter andre kvartal 2023 (andre kvartal 2022)

• Resultat før skatt: 1 333,9 millioner kroner (491,3)
  • Forsikringsinntekter: 8 959,5 millioner kroner (7 955,3)
  • Forsikringsresultat: 1 508,6 millioner kroner (1 667,1)
  • Combined ratio: 83,2 % (79,0 %)
  • Kostnadsandel: 13,6 % (13,6 %)
  • Finansresultat: minus 199,3 millioner kroner (minus 1 611,7)

Hovedpunkter hittil i 2023 (2022)

• Resultat før skatt: 2 825,3 millioner kroner (1 528,6)
  • Forsikringsinntekter: 17 491,3 millioner kroner (15 688,5)
  • Forsikringsresultat: 2 623,4 millioner kroner (2 570,8)
  • Combined ratio: 85,0 % (83,6 %)
  • Kostnadsandel: 13,5 % (13,5 %)
  • Finansresultat: 594,8 millioner kroner (minus 2 740,2)

Denne meldingen inneholder alternative resultatmål (APM). APM er beskrevet på www.gjensidige.com/group/reports i et dokument som heter APMs Gjensidige Forsikring Group Q2 2023.

Denne meldingen har blitt publisert av Jon Aniksdal, som er kommunikasjonssjef i Gjensidige Forsikring ASA.

Dato og tid for publisering:07.00 14. juli 2023.

Kontakter:
Kommunikasjonsdirektør Øystein Thoresen. Tlf.: 47 952 33 382
IR-direktør Mitra Hagen Negård. Tlf.:  47 957 93 631

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 4200 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også pensjon og sparing. Driftsinntektene var 34 milliarder kroner i 2022 mens forvaltningskapitalen utgjorde 135 milliarder kroner.