EXIDE LANSERER BANEBRYTENDE OG HØYYTENDE TENSOR xGEL-BATTERI

GNB Industrial Power lanserer en ny generasjon gelbatteri med eksepsjonell yteevne, nemlig TENSOR xGEL. Sammenlignet med tradisjonelle gelbatterier gir TENSOR xGEL-teknologien økt kapasitet og kortere ladetid. TENSOR xGEL-celler er konstruert for å minimere varmeutviklingen inne i cellene, og det bidrar positivt til batteriets effektivitet og levetid.

"Etter omfattende og vellykkede feltforsøk og svært stor interesse fra kunder på utkikk etter et vedlikeholdsfritt VRLA-batteri, har vi lansert et produkt som kan erstatte fritt ventilerte standard  traksjonsbatterier", forteller dr. Kai Ruth, GNB Industrial Power Senior Product Manager, Motive Power. GNB Industrial Power er en divisjon av Exide Technologies, en ledende global leverandør av energilagringsløsninger.

Redusert energiforbruk, økt driftstid

"Denne teknologiske revolusjonen er basert på TENSOR-teknologien – et diamantformet, blygalvanisert 3D-koppergitter. Dette gir en negativ plate med ti ganger så god ledeevne. TENSOR gir dessuten høyere ytelse takket være en totalt nydesignet positiv rørplate med størst mulig overflate", forteller Ruth.

Vårt nye TENSOR xGEL-batteri kombinerer dette med Sonnenschein dryfit®-teknologi.  Resultatet er et svært effektivt batteri som har høy energitetthet og lademottakelighet, som er fullstendig vedlikeholdsfritt, og som kan lades helt opp fra 70 % utlading på bare åtte timer, takket være den unike GNB X-profilen.

TENSOR xGEL har blitt testet i feltforsøk med industritrucker som benyttes i næringsmiddelindustrien, den kjemiske industrien og møbelindustrien, hvor det ble sammenlignet med fritt ventilerte standard- og gelbatterier av typen EPzS og EPzV.

TENSOR xGEL kan redusere energiforbruket samt øke driftstiden og kjøretiden betydelig i forskjellige brukssituasjoner. Ettersom batteriet er basert på dryfit®-teknologi, forsvinner behovet for avansert utstyr for etterfylling av vann. I tillegg er det betydelig lavere risiko for nedetid forårsaket av feilhåndtering av batterier.

"Vi har vist at TENSOR xGEL kan redusere de totale eierkostnadene (TCO) for kundene våre”, sier Ruth." TENSOR xGEL er spesielt gunstig for to-skiftsdrift med pauselading og ved utendørsbruk eller lave temperaturer.

"Vårt brede sortiment av neste generasjons produkter brukes over hele verden i en lang rekke krevende applikasjoner. De bidrar til reduserte kostnader og forbedret driftsytelse", sier Kai Ruth. "Med TENSOR xGEL gir vi våre kunder enda flere fordeler med et gelbatteri som har sammenlignbar driftstid som fritt ventilerte standardbatterier."

Med lanseringen av TENSOR xGEL får GNB Industrial Powers et komplett batterisortiment  for alle former for materialhåndtering, som omfatter både fritt ventilerte standardbatterier og vedlikeholdsfrie batterier til henholdsvis lett, normal, hard og ekstremt hard drift.

Varemerke
GNB, TENSOR og SONNENSCHEIN er registrerte varemerker for Exide Technologies.

Om Exide Technologies
Exide Technologies (www.exide.com) er en global leverandør av energilagringsløsninger til transport- og industrimarkedene. Exide har 129 års fartstid som teknologiinnovatør og har forretningsvirksomhet i over 80 land. Det gjør selskapet i stand til å levere kvalitetsprodukter som løser verdens energibehov, i dag og i fremtiden. Exide produserer og gjenvinner en lang rekke produkter og forsyner markedssegmentene Transportation, Industrial Power og Motive Power med batteri- og energilagringssystemer og spesialapplikasjoner til for eksempel landbruket, bilindustrien, elektriske stablere, gaffeltrucker og rengjøringsmaskiner, den maritime sektoren, materialhåndtering, militæret, gruvedrift, motorsport, jernbanedrift, sikkerhet, telekommunikasjonssystemer, energi- og vannverk og systemer for avbruddsfri strømforsyning (UPS). Exides motto er: Powering the World Forward. Virksomhetens historikk og størrelse kombinert med en sterk entreprenørånd gjør selskapet til det rette valget for kunder som ønsker seg noe annet og mer enn en tradisjonell batteriprodusent.

Marleen Boucoiran
Marketing Director Europe