Cheffelo presenterer de finansielle resultatene for Q2 2024: Tosifret prosentvis økning i nettosalg, forbedret lønnsomhet og vekst i antall aktive kunder

Cheffelo, en ledende tilbyder av matkasser i Norden og ledende innen skandinavisk foodtech, la i dag frem sine finansielle resultater for det andre kvartalet i 2024.

Cheffelos salg, målt i lokale valutaer, vokste med nærmere 12 % i årets andre kvartal, drevet av salget i alle markeder hvor selskapet opererer. Danmark lå i front, med spesielt sterk vekst. At påsken i motsetning til i fjor falt innenfor Q1 i år bidro ytterligere til veksten, men også etter å ha tatt høyde for dette opplevde selskapet solid vekst i årets andre kvartal.

Cheffelo er også fornøyd med å kunne meddele at veksten i aktive kunder har vært 0,3 % (year-on-year). Dette er det første tilfellet av kundetilvekst siden nedgangen selskapet opplevde ved utgangen av pandemi-årene. I tillegg har ordrefrekvensen økt med 12,4 % sammenliknet med fjoråret, noe som tydelig indikerer et positivt skift i kundenes kjøpsmønster og som reflekterer Cheffelos engasjement for å stadig forbedre kundeopplevelsen.

I en kommentar sier CEO Walker Kinman: «Jeg er stolt av Cheffeloteamet når vi nå har oppnådd tosifret prosentvis vekst i årets andre kvartal, og legger bak oss det fjerde kvartalet på rad med vekst. Vi forventer at markedets fokus på konsolidering og lønnsomhet er i favør for oss og at det understreker viktigheten av å ha en finansielt bærekraftig forretningsmodell»

Andre kvartal 2024 (Q2 2023) Første halvår 2024 (H1 2023)
  • Nettosalg økt med 11.4% til MSEK 256.9 (MSEK 230.5 samme periode i fjor). En vekst på 11.9 %, justert for forskjeller i valutakurser.
  • Nettosalg økt med 5.3 % til MSEK 545.7 (518.4). En vekst på 6.1 % justert for forskjeller i valutakurser.
  • EBIT på MSEK 19.5 (15.3), en margin på 7.6% (6.7%)
  • Nettoprofitt for perioden etter skatt på MSEK 13.9 (8.4)
  • Inntekt per aksje før utvanning på SEK 1.10 (0.67) og etter utvanning på SEK 1.08 (0.67)
  • EBIT på MSEK 29.5 (27.4), en margin på 5.4 % (5.3 %)
  • Nettoprofitt for perioden etter skatt på MSEK 20.1 (15.5)
  • Inntekt per aksje før utvanning på SEK 1.58 (1.22) og etter utvanning på SEK 1.56 (1.22)

Se kvartalsrapporten for Q2 vedlagt og her: https://cheffelo.com/financial-reports/

Cheffelo holder en webcast for investorer, analytikere og media 20. august klokken 09:00 (CET). Detaljer om denne finnes her: https://cheffelo.com/press-releases/press/?slug=invitation-to-presentation-of-cheffelos-q2-2024-report

Cheffelo ble grunnlagt i 2008 med visjonen om å forenkle hverdagen ved å tilby et stort utvalg av inspirerende måltider levert direkte til kundens inngangsdør. I dag er konsernet en leder innen matkasser i Norden og innen skandinavisk matteknologi. Konsernet har virksomhet i Sverige, Norge og Danmark og opererer under merkene Linas Matkasse, Godtlevert, Adams Matkasse og RetNemt. I 2023 omsatte Cheffelo for 1 milliarder SEK og leverte omtrent 15 millioner måltider til husholdninger i markedene der konsernet opererer. Cheffelo er notert på Nasdaq First North Premier Growth Market, ticker: CHEF.