• GodtLevert/

Cheffelo presenterer Q4 og årsrapport for 2023: En sterk avslutning på året med økt tilvekst og forbedret lønnsomhet.

Cheffelo, en ledende leverandør av matkasser i Norden og ledende innen skandinavisk foodtech offentliggjorde i dag sitt finansielle resultat for fjerde kvartal samt årsrapport for 2023.

Selskapet rapporterer om en tilvekst i Q4 utover forventning med økte leveransevolumer og ytterligere forbedringer i dekningsbidraget. Dette bidro til en økt justert EBIT for kvartalet.

Samtlige markeder viste tilvekst målt i lokal valuta, hvor Danmark stakk seg ut med 38 % økning i leveransevolumer og 47 % økning i nettoomsetningen for kvartalet – sammenliknet med forrige år. Solid operasjonell drift muliggjorde økt satsing på bedre kundeopplevelser samtidig med økninger i dekningsbidraget.

CEO i Cheffelo, Walker Kinman, kommenterer: Vårt fjerde kvartal ble det sterkeste kvartalet i løpet av året med mange initiativer som skapte forbedringer på tvers av hele virksomheten. Teamet har lagt ned et enormt arbeide for å oppnå våre strategiske «must-win-battles» som ikke bare har snudd frafall til tilvekst, men også har lagt grunnen for vår videre utvikling.

Fjerde kvartal 2023 (Q4 2022) Hele året 2023 (Jan-Des 2022)
  • Nettoomsetningen økte med 5,8% til 270,3 MSEK (255,4). Justert for valutakursdifferanser tilsvarer det en økning på 8,3%
  • Nettoomsetningen redusert med 7,6% til 999,7 MSEK (1081,4). Justert for valutakursdifferanser tilsvarer det en reduksjon på 6,2%
  • EBIT økte til 16,1 MSEK (-107,6), tilsvarende en margin på 6,0% (-42,1%)
  • EBIT økte til 30.7 MSEK (-149,3), tilsvarende en margin på 3,1% (-13,8%)
  • Justert EBIT økte til 16,1 MSEK (12.4), tilsvarende en margin på 6,0% (4,9%)
  • Justert EBIT økte til 30.7 MSEK (-24,5), tilsvarende en margin på 3,1% (-2,3%)
  • Resultat etter skatt økte til 16,3 MSEK (-112,5)
  • Resultat etter skatt økte til 19,3 MSEK
    (-154,6)
  • Resultat per aksje før og etter utvanning økte til 1,29 SEK (-8,87)
  • Resultat per aksje før og etter utvanning økte til 1.52 SEK (-12.19)

Den fullstendige årsrapporten er vedlagt, men kan også leses her: https://cheffelo.com/financial-reports/

I forbindelse med offentliggjøringen av kvartalsrapporten 22. februar avholder Cheffelo en webcast samme dag klokken 09:00 (CET) for investorer, analytikere og media. Link til webcasten finnes her:

For mer informasjon:

Head of Corporate Communications, LMK Group

Cheffelo ble grunnlagt i 2008 med visjonen om å forenkle hverdagen ved å tilby et stort utvalg av inspirerende måltider levert direkte til kundens inngangsdør. I dag er konsernet en leder innen matkasser i Norden og innen skandinavisk matteknologi. Konsernet har virksomhet i Sverige, Norge og Danmark og opererer under merkene Linas Matkasse, Godtlevert, Adams Matkasse og RetNemt. I 2022 omsatte Cheffelo for 1,1 milliarder SEK og leverte omtrent 17 millioner måltider til husholdninger i markedene der konsernet opererer. Cheffelo er notert på Nasdaq First North Premier Growth Market, ticker: CHEF.