GodtlevertGruppen vinner av Holdbarhetsprisen

GodtlevertGruppen trakk det lengste strået, og ble premiert av Grønt Punkt Norge og Matvett for sitt arbeid med å redusere både emballasje og matsvinn i sine matkasser.

Tirsdag 22. mars delte Grønt Punkt ut Holdbarhetsprisen til GodtlevertGruppen for deres arbeid med å redusere matsvinn. I begrunnelsen ble det trukket frem at GodtlevertGruppen arbeider aktivt med å redusere matsvinn gjennom hele verdikjeden.

– Dette gjør de blant annet ved å tilpasse størrelsen på pakningene slik at produktene de sender ut er lik mengden som står i oppskriftene, redusere emballasje på produkter der det er mulig og tilfører emballasje når det bidrar til å redusere matsvinn. De kommuniserer også at enkelte produkter er emballert for å forebygge matsvinn, noe som øker forbrukerforståelsen, sier juryen.

GodtlevertGruppen er landets største leverandør av matkasser og består av Godtlevert og Adams Matkasse. Til sammen kan de to levere matkasser til 80 prosent av befolkningen i Norge.

– Det ligger mye hardt arbeid og smart omtanke bak emballasjeløsningene vi tilbyr. Vi er derfor stolte over å motta Holdbarhetsprisen. Vårt samfunnsoppdrag er å forsyne folket med smaksrike og sunne kvalitetsmiddager for å forenkle matinnkjøp og middagsplanlegging. Takket være vårt direkte samarbeid med leverandørene våre kan vi tilby en enkel og mer bærekraftig måte å få middag på bordet, sier Bjørnar Bjønness Waage, innkjøpssjef i GodtlevertGruppen.

Prisen deles ut i samarbeid med Matvett, som er mat- og serveringsbransjens selskap for å forebygge og redusere matsvinn. Matvett samarbeider på vegne av bransjen med myndigheter og forskningsmiljøer.

– Vi heier på gode emballasjeløsninger som forlenger holdbarheten på maten som et viktig bidrag i kampen mot matsvinnet. Frukt og grønt og måltidsrester er det vi kaster mest av. Derfor er det ekstra stas at GodtlevertGruppen vinner den første Holdbarhetsprisen med sine porsjonspakkede produkter og dialog med forbrukerne om hvorfor maten er plastpakket, sier Anne-Grete Haugen, daglig leder i Matvett.

Holdbarhetsprisen er en av prisene Grønt Punkt deler ut i forbindelse med Plastløftet, der bedriftene som deltar forplikter seg til å øke bruken av resirkulert plast i egen emballasje, kutte unødvendig bruk av plast og designe for gjenvinning. GodtlevertGruppen vant Holdbarhetsprisen foran Bama og Coop Norge.

For mer informasjon:

Head of Corporate Communications, LMK Group

LMK Group ble grunnlagt i 2008 med visjonen om å forenkle hverdagen ved å tilby et stort utvalg av inspirerende måltider levert direkte til kundens inngangsdør. I dag er konsernet den største leverandøren av matkasser i Norden og en leder innen skandinavisk matteknologi. Konsernet har virksomhet i Sverige, Norge og Danmark og opererer under merkene Linas Matkasse, Godtlevert, Adams Matkasse og RetNemt. I 2022 omsatte LMK Group for 1,1 milliarder SEK og leverte omtrent 17 millioner måltider til husholdninger i markedene der konsernet opererer. LMK Group er notert på Nasdaq First North Premier Growth Market.

Tags: