Matkassekonsernet LMK Group melder om justert EBITDA-lønnsomhet og forbedret dekningsbidrag i Q4

LMK Group, en ledende leverandør av matkasser i Norden og skandinavisk foodtech offentliggjorde i dag sine økonomiske resultater for fjerde kvartal, og hele året 2022. Til tross for et krevende marked bedret dekningsbidraget seg og nådde 29,7 %, noe som var over forventning.

Samtidig fortsatte reduksjonen i nettoomsetning på årsbasis, og fjerde kvartal endte med en nedgang på 22 %. Selv med prisøkninger for å kompensere for inflasjon holdt ordrefrekvensen seg stabil, og gjennomsnittlig ordreverdi økte med 14,3 %. I løpet av kvartalet har produksjonseffektiviteten økt, et samarbeid med WW ViktVäktarna (Weight Watchers) er lansert i Sverige, og viktige teknologiske oppgraderinger av selskapets nettsider og kundegrensesnitt ble ferdigstilt.

Administrerende direktør, Walker Kinman, kommenterer:

– Jeg er veldig stolt over mine kollegers innsats det siste året, i det som har vært et krevende e-handelsmiljø. Vi har fortsatt å utvikle våre produkter og tjenester med fokus på kundeopplevelsen og smidig drift. Målet er lønnsom vekst, og på kort sikt skal vi stabilisere utviklingen i inntekter. Vi forventer en fortsatt nedgang i markedet første halvår 2023, men gitt en streng tilnærming til lønnsomhet i kombinasjon med de kortsiktige målene våre forventer vi også justert EBITDA-lønnsomhet i Q1.

Fourth quarter 2022 (Q4 2021)

• Net sales decreased by 21.9% to 255.5 MSEK (327.0 MSEK same period last year). Adjusted for exchange rate differences that equals a decline of 24.6%
  • Contribution margin after fulfillment cost was 29.7% (26.7%)
  • EBITDA amounted to -95.7 MSEK (28.0). EBITDA-margin at -37.5% (8.6%), including an impairment reserve of 120 MSEK.
  • Adjusted EBITDA amounted to 24.3 MSEK (28.0). Adjusted EBITDA-margin at 9.5% (8.6%)
  • Operating profit (EBIT) at -107.6 MSEK (15.7), a margin of -42.1% (4.8%)
  • Adjusted EBIT at 12.4 MSEK (16.9), a margin of 4.9%
    (-5.2%)
  • Net loss for the period after taxes at -112.5 MSEK (14.5)
  • Earnings per share SEK, before and after dilution at
    -8.87 SEK (1.14)

Full year 2022 (Full year 2021)

• Net sales decreased by 22.0% to 1081.4 MSEK (1387.3 MSEK). Adjusted for exchange rate differences that equals a decline of 24.6%
  • Contribution margin after fulfillment cost was 25.1% (28.1%)
  • EBITDA amounted to -99.5 MSEK (92.8). EBITDA-margin at -9.2% (6.7%).
  • Adjusted EBITDA amounted to 25.4 MSEK (105.7), Adjusted EBITDA-margin of 2.3% (7.6%)
  • Operating profit (EBIT) at -149.3 MSEK (46.9), a margin of
    -13.8% (3.4%).
  • Adjusted EBIT at -24.5 MSEK (61.0) gives a margin of
    -2.3% (4.4%)
  • Net loss for the period after taxes at -154.6 MSEK (17.4)
  • Earnings per share SEK, before and after dilution at -13.14 SEK (1.60)

Vennligst se LMK Group Q4 og årsresultater for 2022 her: https://lmkgroup.se/investors/financial-reports/

Head of Corporate Communications, LMK Group

LMK Group ble grunnlagt i 2008 med visjonen om å forenkle hverdagen ved å tilby et stort utvalg av inspirerende måltider levert direkte til kundens inngangsdør. I dag er konsernet den største leverandøren av matkasser i Norden og en leder innen skandinavisk matteknologi. Konsernet har virksomhet i Sverige, Norge og Danmark og opererer under merkene Linas Matkasse, Godtlevert, Adams Matkasse og RetNemt. I 2022 omsatte LMK Group for 1,1 milliarder SEK og leverte omtrent 17 millioner måltider til husholdninger i markedene der konsernet opererer. LMK Group er notert på Nasdaq First North Premier Growth Market.