Økte rentekostnader til tross, nordmenn flest prioriterer julematen

Torsdag 14. desember satte Norges Bank styringsrenten opp med 0,25 prosentpoeng til 4,50 %. Selv om økte rentekostnader har påvirket husholdningenes økonomi det siste året, ser det ut til at de aller fleste vil prioritere julemiddagen. I en fersk undersøkelse YouGov har gjennomført på vegne av Godtlevert kommer det frem at 8 av 10 nordmenn ikke lar økte rentekostnader gå ut over julematbudsjettet.

Christian Alfsen, markedssjef i Godtlevert, har en klar formening om hvorfor nordmenn flest prioriterer julematen høyt.

– Julehøytiden handler for veldig mange om å samles og dele gode opplevelser sammen. At 8 av 10 nordmenn prioriterer julematen tross økte rentekostnader er nok ikke bare et ønske om kvalitetsråvarer på bordet, men også et ønske om å legge til rette for kvalitetstid rundt bordet, sier han og fortsetter:

– Vi ser også denne trenden på bestillingene hos oss, og matkasser med typiske juleretter som ribbe, medisterkaker og pinnekjøtt er populære nå i desember. Det gir mer tid til å være sammen i en ellers hektisk juletid, uten at det går på bekostning av kvaliteten på maten på bordet.

Om undersøkelsen:

Undersøkelsen er gjennomført av analyseinstituttet YouGov. Det er i perioden 6. til 11. november 2023 gjennomført til sammen 1001 CAWI-intervjuer med personer i alderen 18+ år.

------------------------

Godtlevert er en av Norges ledande matkasseleverandører, og har siden 2010 tilbudt sunne, varierte og enkle middagsløsninger til familier over hele landet. Våre matkasser består av ferdigposjonerte middager, utviklet av profesjonelle kokker – levert rett på døra. Vi tror at god mat ikke bare handler om å fylle magen, men også om å samle folk rundt bordet, og skape minner og opplevelser sammen. Vårt mål er å gjøre det enklere for kunden å tilberede sunne og velsmakende måltider hjemme, slik at de har bedre tid til det som betyr noe. Godtlevert er en del av Cheffelo, som opererer i Norge, Sverige og Danmark under merkevarene Adams Matkasse, GodtLevert, Linas Matkasse og RetNemt.