Goodtech øker kraftig innen kraft

I løpet av det siste året har Goodtech styrket sin posisjon på kraftmarkedet i Norge. Nylig signerte selskapet to strategisk viktige kraftkontrakter til en samlet verdi av ca NOK 100 millioner.

-          Vi er i ferd med å få et solid fotfeste i kraftmarkedet, sier Yngve Aabø, markedsdirektør for kraft i Goodtech. Norge har behov for å styrke kraftproduksjonen flere steder i landet, og Goodtechs langsiktige satsning innen kraftteknikk gjør oss godt posisjonert når nye kontrakter lyses ut. Med vår kompetanse og produktspekter kan vi tilby alt fra prosjektering og rene utstyrsleveranser til helhetsløsninger og store prosjekter. Goodtech har også et veldig sterkt elektrisk-teoretisk miljø til å supplere de ulike kontraktene og til bruk i engineering av løsninger.

Nylig inngikk Goodtech en rammeavtale med Småkraft AS om levering av vern-, kontroll- og apparatanlegg for en periode på 2 år med opsjon på ytterlige 2 pluss 2 år.

-          Vi er stolte over å kunne bidra til utbyggingen av mer miljøvennlig kraft i Norge, og denne kontrakten har gitt oss en bekreftelse på at vi tilbyr gode og konkurransedyktige produkter og løsninger på dette området, sier Aabø.

Småkraft AS eies av selskapene Statkraft, Skagerak Energi, Agder Energi og BKK og har som mål å bygge ut småkraftverk på en lønnsom og miljømessig skånsom måte. Utbyggingen av småkraftverk skjer i samarbeid med lokale grunneiere over hele Norge.

Småkraft AS har i dag 25 kraftverk i drift og har planer om å bygge 10-15 nye kraftverk i året de nærmeste årene.

-          Småkraftverk kan gi grunneiere og lokalsamfunn betydelige inntekter, samtidig som det gir et vesentlig bidrag til klimavennlig kraftproduksjon i Norge, sier administrerende direktør Rein Husebø i Småkraft AS. Målsettingen er å bygge ut en produksjonskapasitet på 2,5 TWh. Dette tilsvarer energibehovet til 125.000 norske husstander og representerer Norgeshistoriens største satsing på små kraftverk.

Goodtech har også signert en kontrakt med Haugaland Kraft AS for ombygging av 66 kV transformatorstasjonene Våg og Kvala. Kontrakten omfatter levering av nytt vern- og kontrollanlegg til begge stasjonene, i tillegg til nye brytere og andre primærkomponenter ved Våg transformatorstasjon.

-          Denne kontrakten er en viktig milepæl for Goodtech. Vi har utvidet vårt produkt- og tjenestespekter og tilbyr nå anlegg helt opp til og med 420 kV, avslutter Aabø.

For ytterligere informasjon, kontakt

Yngve Aabø, Markedsdirektør kraft Norge, tlf. +47 55 50 86 00, e-post: yngve.aaboe@goodtech.no
Vidar Låte, Konsernsjef Goodtech, tlf. +47 815 68 600, e-post: vidar.laate@goodtech.no

Goodtech er notert på Oslo Børs, omsetter for ca. NOK 2 milliarder og har over 1400 medarbeidere på et 40-talls steder i Norge, Sverige og Finland. Selskapet leverer prosjekter, tjenester og produkter innen elektro- og prosessteknikk, miljøteknikk og industriteknikk til energi, industri, infrastruktur, bygg og offentlig sektor i Norden.