Goodtech sikrer mer vindkraftsproduksjon

Svenska Kraftnät har valgt Goodtech som partner i forbindelse med moderniseringen av stamnettsanlegget i Hällby, tre mil nord for Junsele i Örnsköldsviks kommune. Goodtechs oppdrag er en totalleveranse som omfatter ombygging og utvidelse av eksisterende 220 kV transformatorstasjon. Ordreverdien er cirka SEK 39 millioner.

-          Vår satsning inom kraftsegmentet de senaste åren har gett önskat resultat. Vi har kompetens, erfarenhet och förmåga att ta helhetsansvar för allt från projektledning och konstruktion till montage och idrifttagning av kraftanläggningar med spänningsnivåer upp till 400 kV, berättar Roland Karlsson, Goodtechs enhetschef inom Kraft i Sundsvall.

Stamnätsanläggningen i Hällby får en viktig uppgift att ta emot den ökade elproduktionen med två nya vindkraftparker i närområdet. Projektet påbörjas direkt och Goodtech ansvarar för bland annat markåtgärder, ombyggnad av befintligt ställverk, nya ledningsfack, kontroll- och hjälpkraftsutrustning i ny byggnad.

-          Vi ser fram emot möjligheten att leverera en fin och modern referensanläggning då Svenska Kraftnät och andra aktörer inom energisektorn i Sverige har stora investeringar planerade de närmaste åren, avslutar Roland Karlsson.

Vidar Låte, Konsernsjef Goodtech, tlf 47 815 68 600, E-post: vidar.laate@goodtech.no
Roland Karlsson, enhetssjef Kraft Goodtech Project & Services AB, tlf +46 60 64 16 22, E-post: roland.karlsson@goodtech.se

Goodtech er notert på Oslo Børs, omsetter for ca. NOK 2 milliarder og har over 1400 medarbeidere på et 40-talls steder i Norge, Sverige og Finland. Selskapet leverer prosjekter, tjenester og produkter innen elektro- og prosessteknikk, miljøteknikk og industriteknikk til energi, industri, infrastruktur, bygg og offentlig sektor i Norden.