• GORE-TEX BRAND/

GORE Fabrics Division presenterer nytt rammeverk for bærekraft, med ambisiøse mål som omfatter redusert karbondioksid for GORE-TEX brand

Report this content

Putzbrunn, Tyskland (24. juni 2020) I dag fremlegger WL Gore & Associates (Gore) sitt nye rammeverk for bærekraft, som omfatter Gore Fabric division. Rammeverket gjenspeiler deres langsiktige forpliktelse til å beskytte både planeten og mennesker, samtidig som de forlenger produktenes levetid og folks velvære. Dette er et viktig og nødvendig strategisk initiativ som støtter rammeverket, samt et vitenskapelig basert mål om å redusere karbondioksidutslippet innen 2030 og deretter bli karbondioksid-nøytral i 2050.

Rammeverket for bærekraft er basert på globale trender og FNs globale mål for bærekraftig utvikling. Det gjenspeiler følgende:

• Fortsatt innsats for å maksimere den sosiale verdien som Gore leverer gjennom egen virksomhet, forsyningskjede og innovasjoner.
  • En forpliktelse til å redusere miljøavtrykket som Gores virksomhet og produkter har på planeten vår.

«Utfasing av fossilt brensel fra økonomien vår er avgjørende for å minimere klimapåvirkningen og dens dramatiske konsekvenser. Dette er grunnen til at vi setter et endelig vitenskapelig basert karbondioksid-mål for vårt GORE-TEX-merke, mens vi jobber oss mot karbondioksid-nøytralitet i 2050. ", sier Ross MacLaine Sustainability Leader of the Gore Fabrics Division

Ross MacLaine, leder for Sustainability Team hos Gore Fabrics division, sier: "Med vårt nye rammeverk for bærekraft har vi som mål å omdefinere ytelse ved å se utover de tekniske aspektene ved produktene, og heller fokusere på hva som kommer både mennesker og planeten til gode. Vi vil fortsette å fokusere på egen innsats for bærekraftige innovasjoner, samt maksimere den sosiale verdien vi skaper. I tillegg har vi et kontinuerlig engasjement i å målrettet minimere den miljøbelastningen bedriften og produktene våre forårsaker. Vi er stolte av å si at vårt rammeverk for bærekraft er i tråd med FNs globale mål for bærekraftig utvikling, som ikke bare tilfredsstiller selskapets behov, men også behovene til våre kunder, vår industri og til slutt vårt samfunn. "

Et av rammeverkets strategiske nøkkelinitiativ for bærekraft er å redusere avdelingens bidrag til klimaendringer. I 2019 gjennomførte Gore Fabric division en grundig evaluering av bedriftens klimaavtrykk for å få en oppfatning av avdelingens klimapåvirkning. Med 2016 som utgangspunkt, benyttet avdelingen en streng vitenskapsbasert tilnærming som er i tråd med Greenhouse Gas Protocol Corporate Standard. Dette for å sette mål som GORE-TEX-merkevaren må oppnå for å redusere utslipp fra produksjon og utvunnet energi (områdene 1 og 2) og fra produktrelaterte utslipp (område 3).

For GORE-TEX merkevaren settes endelige mål for karbondioksidutslipp over områdene 1, 2 og 3:

• Innen 2030 vil karbondioksidutslipp fra Gores fabrikker og kontorer reduseres med 60% (område 1 og 2)

• Innen 2030 reduseres de totale karbondioksidutslippene forbundet med GORE-TEX-produkter (område 3) med 35%
  • I 2050 jobbes det mot karbondioksid-nøytralitet

Punktene gjenspeiler GORE-TEX Brands engasjement i å støtte målene som ble satt gjennom Paris-avtalen i 2015. Målet var å holde den globale oppvarmingen godt under to grader Celsius. For å oppnå disse målene, sett bort fra fordelene med økonomisk vekst og klimaeffekten, har GORE-TEX satt opp tre viktige tiltak:

• Redusere energiforbruket og fortsette med å introdusere fornybar energi i Gores fabrikker.
  • Optimalisere produktdesignet ved å balansere bærekraftig ytelse med materialer som har lavere miljøpåvirkning som standard, samtidig som klærnes bruksområder opprettholdes.
  • Samarbeide med underleverandører for å redusere utslippene til fabrikken og skifte fra fossilt brensel til fornybar energi, samtidig som effektiviteten økes.

«Som en ledende stemme i bransjen har GORE-TEX Brand mange år bak seg som medlem av Outdoor Industry Association (OIA) og støtter aktivt deres Climate Action Corps. De har som kollektivt mål å presse gjennom tiltak for å redusere karbondioksidutslipp i frilufts industrien.«Med vår unike rolle som et «ingredient brand» har vi helt klart et ansvar for å være et ledende eksempel. Som et av grunnleggerne av OIAs Climate Corps er vi glade for å kunne bidra til bredt industrielt tiltak i saken». sier Nora Stowell Global Sales & Marketing Leader of the Gore Fabrics Division

Om Gore Fabrics

For 40 år siden revolusjonerte GORE ytterklær-industrien med sitt vanntette og pustende GORE-TEX-laminat og er fremdeles en ledende innovatør innen prestasjonsklær. Gores produkter gir komfort og beskyttelse i utfordrende miljøer og i hverdagen, slik at bærerne kan oppnå og oppdage mer – på en trygg og sikker måte. Enten det er å gå i kraftig nedbør, være på forsvarsoppdrag eller slukke branner, har Gores dype forståelse for og kunnskap om forbrukerne og industriens behov drevet utviklingen av produkter for maksimal ytelse.

gore-tex.com og gore-workwear.com

Om Gore

W. L. Gore & Associates er et materialvitenskapelig selskap dedikert til å endre bransjer og forbedre liv. Siden 1958 har Gore løst komplekse tekniske utfordringer i utfordrende miljøer – i alt fra verdensrommet til verdens høyeste fjelltopper og til de indre funksjonene i en menneskekropp. Med mer enn 10 500 ansatte og en sterk teamorientert kultur, genererer Gore inntekter for 3,7 milliarder dollar årlig.

Gore.com

Attachments: