Sandellsandberg-bygning med GreenCoat®-stål vinner Design-S-prisen

Report this content

Det anerkjente «Fisksätra Folkets Hus» av Sandellsandberg arkitekter i Stockholm, med bærekraftig GreenCoat® fargebelagt stål fra SSAB, vant den prestisjefylte svenske prisen «Design-S 2020», i «Arkitektur»-kategorien.

«Fisksätra Folkets Hus» er et fritidssenter og samfunnshus som nylig ble ferdigstilt i hjertet av Fisksätra, et lite bysenter i Nacka (i Stockholm). Dette er den innledende fasen av et stort renoveringsprosjekt i dette området som tar sikte på å skape en atmosfære for toleranse og bærekraft.

«Fisksätra Folkets Hus», som er inspirert av teltene i Hagaparken i Stockholm og nomadelivet, er en unik teltformet struktur der tak og vegger er bygget med bærekraftig GreenCoat® fargebelagt stål med sinusformede profiler og en varm Silver Fir Green-farge. Fargen kompletterer de oransje murbygningene i Fisksätra-området. Strukturen er også utstyrt med et 20 meter høyt takvindu, triangulære vinduer og et minimalistisk, men allikevel innbydende interiør. Den attraktive silhuetten ble utformet slik at den kunne bli sett av reisende.

Thomas Sandell, den svenske stjernearkitekten hos Sandellsandberg Arkitekter, valgte GreenCoat Pro BT for å skape et særpreget eksteriør med god formbarhet, enkel installasjon, samt utmerket UV- og korrosjonsbestandighet.

«Vi ønsket et særpreget, men lekent uttrykk, og vi så etter et slitesterkt materiale både for tak og vegger», sier Thomas Sandell.

I tillegg er GreenCoat® fargebelagt stål kjent som et bærekraftig materiale. «Ettersom bygningen er provisorisk, var det viktig å bruke miljøvennlige materialer som kunne gjenbrukes», forklarer Thomas Sandell. «Vi mener at GreenCoat® er banebrytende når det gjelder førsteklasses byggematerialer som er både bærekraftige og reduserer miljøavtrykket betydelig».

I tillegg kommer høy ytelse og estetikk, og de fleste GreenCoat®-produkter har et biobasert belegg med en betydelig mengde svensk rapsolje i stedet for fossilbasert olje. Denne patenterte teknologien for overflatebehandling er per i dag den eneste i sitt slag på markedet.

«Fisksätra Folkets Hus» vant den svenske Design-S-prisen 2020 for sin unike tilnærming til design og utvendig kledning.

Bildetekst:

1. Thomas Sandell valgte GreenCoat® fargebelagt stål for tak og vegger på Fisksätra Folkets Hus på grunn av materialets estetikk, bærekraft og holdbarhet.
  2. Fisksätra Folkets Hus, med sin unike struktur og sinusformede profiler bygget med GreenCoat®-stål i en varm Silver Fir Green-farge, kompletterer de oransje murbygningene i Fisksätra. ©Stena Fastigheter/Pixprovider
  3. Fisksätra Folkets Hus med sitt særpregede uttrykk og minimalistiske interiør, er inspirert av både nomadelivet og teltene i Hagaparken. Strukturen ble belønnet med den prestisjefylte svenske Design-S-prisen 2020. ©Stena Fastigheter/Pixprovider

For mer informasjon, ta kontakt med:
Erik Haltbakk, Sales Manager SSAB, phone: +47 94830178, erik.haltbakk@ssab.com

Lasse Bengtsson, Marketing, SSAB, phone: +46 70 2058793, lasse.bengtsson@ssab.com

SSAB er et nordisk og amerikansk stålkonsern. SSAB leverer verdiskapende produkter og tjenester utviklet i nært samarbeid med sine kunder for å skape en sterkere, lettere og mer bærekraftig verden. SSAB har medarbeidere i over 50 land. SSAB har produksjonsanlegg i Sverige, Finland og USA. SSAB er børsnotert på Nasdaq OMX Nordic Exchange i Stockholm og Nasdaq OMX i Helsinki. www.ssab.com. Følg oss på sosiale medier: Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter og YouTube.

Tags: