Slanker seg for kona

Slanker seg for kona (GRETE ROEDE, 21.04.05.) Norske menn slanker seg ikke for sin egen del. De gjør det for å glede kona eller samboeren, viser en studie av overvektige norske menn. Selv om det statistisk er flere menn enn kvinner som sliter med vekten, er det først og fremst kvinner som slanker seg. Derfor har Grete Roede satset på egne ”kun for menn-kurs”. - Når menn bestemmer seg for å gå ned i vekt, er det ofte ikke egne bekymringer over helsa som driver dem, men heller konas eller samboerens, sier sosiolog Marianne Inèz Lien. Hun har nylig gjennomført et hovedfagsprosjekt der hun har intervjuet menn som går på slankekurs. Annen innstilling - Menn har ofte en helt annen innstilling og motivasjon til det å gå ned i vekt. Det er en høyere terskel for menn å melde seg på kurs, men når de først har kommet, går det fort sport i å samle trimpoeng og miste kilo, sier Jeanette Roede. Norges største aktør i slankebransjen, Grete Roede AS begynte med egne kurs for menn for noen år siden. Kursene er blitt en suksess og i år regner de med over 3000 mannlige deltakere. - Når jeg først bestemte meg gikk jeg 100 prosent inn for opplegget Det overraskende var hvor mye vi kunne spise. Vi menn har nok heller en tendens til å pine oss og slutte helt å spise når vi skal ned i vekt, men da sprekker det jo også raskere, forteller Terje Menkerud. Han gikk ned over 33 kilo etter å ha deltatt på Grete Roede-kurs. Idag går han inn i vanlige klesstørrelser og den fysiske formen er en helt annen. - Hadde jeg visst hvor ”enkelt” det var, hadde jeg gjort det for lenge siden, forteller Menkerud. Han tror åpenhet er den største forskjellen på menn og kvinners forhold til slanking. Snakker ikke om sykdom Selv om overvektige menn er i høyrisikogruppen for hjerte- og karsykdommer, snakker de helst ikke om det. - Menn har et helt annet forhold til sykdom enn kvinner. Intervjuobjektene i studien har alle en holdning om at det er viktig å stå på i jobben. Prat om sykdom blir lett karakterisert som syting. Og de tar heller risikoen enn å innrømme at de trenger hjelp. Når de snakker om egen risiko for hjerte- og karsykdommer, er det ofte i en fleipende tone. Skal de snakke om sykdom går de ikke til andre menn, men heller til kvinner. Resultatet er at kvinnene ofte får ansvaret for menns helse, forteller sosiolog Lien. Hun mener den maskuline holdningen får alvorlige konsekvenser for menns helse, og at også norske helsekampanjer bør ta hensyn til menn og fedme. Mer informasjon: Kontakt Jeanette Roede tlf 66 98 32 00 eller Marianne Inèz Lien tlf 93 00 90 63 Fakta om Grete Roede AS Grete Roede AS ble etablert i 1974 av Grete Roede. Selskapet tilbyr kurs i kosthold og livsstilsendring, med varig vektreduksjon som hovedmål. I fjor deltok omkring 46 000 personer på kurs over hele landet. Halvparten av disse fulgte grunnkurset ”Ned i vekt 1”, og andelen kvinner var på omkring 85 prosent, mens andelen menn var 15 prosent. Andelen menn er økende og det blir holdt egne ”Kun for menn-kurs”. De 230 kurslederne har selv vært overvektige og har mestret sine vektproblemer. De har ikke ernæringsfaglig utdanning, men de har kjent vektproblemet på egen kropp og har derfor de beste forutsetninger for å gi god veiledning. Dette, sammen med tilgang på kunnskap og kompetanse gjennom vårt hovedkontor, gjør at 96 prosent av kursdeltakerne når sine mål. I tillegg til våre kursledere som er selvstendig næringsdrivende, er det per i dag 23 faste ansatte fordelt på vårt hovedkontor på Hvalstad i Asker og våre 8 regionskontorer rundt i landet. Årets nyhet er at Grete Roede AS nå tilbyr ”Ned i vekt-kurs” via Internett. I tillegg kan alle som følger ordinære kurs nå opprette sin egen nettside som automatisk regner kalorier og trimpoeng etter hvert som en legger inn aktiviteter og måltider. Grete Roede har blitt tildelt Entrepenørprisen, Folkehelseprisen og blitt kåret til Årets forretningskvinne for å ha bygget opp Grete Roede AS. I dag er det Erik Roede og Rune Ludviksen som sammen med Jeanette Roede driver bedriften videre. 8 råd om sunt kosthold Ingen matvarer er forbudt! Men noen matvarer bør du spise sjeldnere og i mindre mengder enn andre matvarer Spis grove brød- og kornvarer! Da får du med deg mange nyttige næringsstoffer. Dessuten gir de en bedre metthetsfølelse. Spis fisk flere ganger i uken! Både mager og fet fisk, som pålegg og til middag. Bruk renskåret kjøtt framfor farseprodukter! Da unngår du mye av det usunne mettede fettet. Velg magre meieriprodukter! Da får du kalsium men mindre mettet fett. Frukt og grønt – 6 om dagen! Det gir deg viktige næringsstoffer som beskytter mot kreft, hjerte- og karsykdommer. Ta tran og multivitamin-mineraltilskudd daglig! Tran gir deg vitamin D og det sunne omega-3-fettet. Drikk vann! Vann er den beste tørstedrikken! Mer informasjon på www.greteroede.no ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=90098&fn=wkr0010.pdf http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=3078&lang=NO