Art Against Stigma åpnet mandag kveld:

Report this content

Art Against Stigma åpnet mandag kveld: Den internasjonale kunstutstillingen, der bildene er malt av psykiatriske pasienter, åpnet i Oslo mandag kveld. Utstillingen, som har bidrag fra pasienter over hele verden, har tre nordmenn som deltagere. Terje Rønnes, fra Holmestrand er en av kunstnerne som bidrar. Det er i alt mer enn 60 bilder som vises. De to øvrige norske deltagerne er Kristine Pollen fra Oslo og Birger Bratvold fra Gjøvik. Utstillingen skal bidra til å sette søkelyset på hvordan kunst kan bidra til å fjerne fordommer mot psykiske lidelser, samtidig som publikum får et innblikk i hvordan mennesker som sliter i sine liv opplever sin hverdag. Terje Rønnes ble rammet av angst og depresjoner for noen år siden. Han deltar på utstillingen med bildet "Angst". - Jeg malte min egen angst i dette bildet en sen nattetime. Da jeg så det i dagslys, syntes jeg det så helt forferdelig ut, og ville male det over. Men jeg valgte å legge det ut på min egen nettside, og til min store overraskelse fikk jeg positiv respons på det, ikke minst fra de som har satt sammen utstillingen. - Kanskje kan utstillingen føre til litt mindre stigmatisering av oss med psykiske lidelser sier han. Selv mener jeg at det ikke er særlig forskjell på en gipset fot og en gipset sjel. Min angst er ikke min skyld, sier Terje Rønnes. Utstillingen holdes i Galleri Pingvin i Oslo, og ble åpnet av psykiater Gerd-Ragna Block Thorsen. Block Thorsen er nestleder i Norsk Psykiatrisk Forening, og mener atg kunst som behandlingsform er svært effektiv for mange som er rammet av psykiske lidelser. Art Against Stigma er på turne rundt om i verden. Den kommer fra Tel Aviv, og skal til Dublin etter Oslo-besøket. Utstillingen varer til 25. mars. Foto: Bilder fra åpningen kan hentes fra www.scanpix.NO sitt digitale billedarkiv FRA CA. KL. 20.30. Pressekontakt: Nora Møller-Hansen, H. Lundbeck AS, 48 11 90 50 Kjell Terje Ringdal, Dinamo PR, 950 89 000 Terje Rønnes, kunstner, 481 00 889 ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no