• Häfele/

Häfele, spesialist på møbel- og byggbeslag, vokser med 7 prosent på verdensbasis

Den internasjonale Häfele-gruppen for maskinvareteknologi og elektroniske adgangskontrollsystemer fortsetter å vokse. Selskapet oppnådde en omsetning på 1 144 millioner euro (2013: 1 071 millioner), en vekst på 7 prosent i forhold til året før.

Internasjonale markeder har bidratt spesielt til denne veksten, fordi Häfele nå genererer 77 prosent av inntektene sine i de markedene. Veksten i USA har utviklet seg med en enestående fart. Selskapets ledelse rapporterer at det har vært en liten nedgang i veksten i Asia og Stillehavsregionen, men disse regionene fortsetter å drive selskapets vekst, akkurat som Gulfområdet. Vest-Europa har også bidratt til å øke vekstrate igjen. Häfeles datterselskap i Storbritannia har virkelig gjort det bra. Det samlede resultatet så morselskapet i Tyskland oppnå en vekst på 6 prosent, mens de internasjonale datterselskapene økte med 8 prosent.

"Siden kriseåret i 2009 har vi vært i stand til å øke inntektene våre med mer enn 50 prosent både i Tyskland og på en internasjonal skala", forklarer Sibylle Thierer, administrerende direktør.

Häfele leverer produkter og tjenester til ledende møbelprodusenter rundt om i verden, arkitekter og planleggere, tømrere/møbelsnekkere og forhandlere. Antall ansatte som jobber for Häfele på verdensbasis i 2014 har økt med 300 til totalt 6 900, hvorav 1 600 er ansatt i Tyskland.

Häfele er representert i over 150 land over hele verden og har selvstendige datterselskaper som driver med salg i 37 land. Tilpassede produktutvalg produseres i et av selskapets seks produksjonsanlegg eller i tråd med “Häfeles tyske kvalitetsstandarder” på et av anleggene til de 1 500 partnerne som er spredt rundt om i verden.

Häfele investere i fjor 33 millioner euro i markeder, logistikk og produksjon, blant annet ved innføring av et globalt, standardisert EDP-system.

Selskapet ser gode muligheter til å fortsette veksten sin med en ensifret økning i inntektene på en internasjonal skala i 2015. Den planlagte investeringen er på 30 millioner euro. Det sees fortsatt risikoer i de ustabile valutamarkedene.

Häfele ble grunnlagt i 1923 i Tyskland, og er i dag et ledende globalt selskap innenfor multifunksjonelle interiørløsninger – hovedsakelig beslagteknikk, belysning og elektroniske låsesystemer. Häfele leverer til møbel- og kjøkkeninnredningsindustrien, detaljhandel og interiørprodusenter i mer enn 150 land og fungerer som støtte for arkitekter og entreprenører for ulike bygg- og innredningsprosjekter. Häfele er en familiebedrift som siden 2003 har blitt ledet av Sibylle Thierer i tredje generasjon. Selskapet har 6 600 ansatte på verdensbasis og en årlig omsetning på cirka 10 milliarder SEK. Virksomheten i Sverige og Norge styres fra kontoret i Jönköping.

Tags: