Skalerbar takket være modulbasert design

Häfele tilbyr møbelindustrien og møbelsnekkere et stort utvalg skyvedører laget av tre, glass eller med aluminiumsramme og et nesten ubegrenset utvalg av designalternativer med Slido skyvedørbeslag. Ved leverandørmessen interzum 2015 la til to nye Vorfront-beslag i produktserien Slido Classic.

De kjennetegnes hovedsakelig av modulbasert design og mulighet for oppgradering, og gir derfor kundene store fordeler gjennom hele prosesskjeden. To nyskapende væskedempersystemer er lagt til de nye Slido-produktene. En studie av strømførende ledeskinner gir også en titt inn i den nære fremtiden for høykvalitets skyveopphengsteknologi konstruert av Häfele.

Med de to modellene Slido Classic 35 VF S og Slido Classic 50 FV S Vorfront skyvebeslag for dører med en vekt på henholdsvis 35 og 50 kg utnytter Häfele den modulbaserte filosofien til det ytterste, til støtte for industri og møbelsnekkere.
Begge systemer garanterer maksimal fleksibilitet.

Individuelt konfigurerbar fra ruller til Synchro-kontroll

“Häfele modulsystem” gjør det mulig å konfigurere begge beslagene med ulike komponenter, fra enkel konfigurasjon til maksimal konfigurasjon: Løpeskinnene til basisversjonen er laget av stål, og styreskinnene er laget av plast, men begge skinnene er også tilgjengelige i aluminium. Friksjonslagerrullene kan erstattes med kulelagerruller, og kundene kan velge hurtigfestesystem med klips i stedet for skruefeste. Høyden på basisversjonen justeres med spalter, eller på en mer praktisk måte med eksentrisk justering. Häfele gir derfor kundene en lang rekke ulike valgmuligheter som de kan bruke til å skape det skyvedørbeslaget som passer best til deres møbler og deres produksjonsprosess. Det gir valgfrihet når det gjelder kvalitetsnivå, materialer og tilbehør. Mer fleksibelt blir det ikke.

Classic 35 VF S og Classic 50 VF S mangler heller ingenting når det gjelder praktisk betjening og tilleggsutstyr: Häfeles Smuso myklukkesystem sikrer at døren stoppes pålitelig og lukkes skånsomt. Med “e-drive” elektrisk drift glir dørene lydløst foran møbelskapet og når endestilling som om de blir åpnet av en usynlig hånd. På den annen side sikrer Synchro-drivverk at den andre skyvedøren også åpnes automatisk for skap med fire dører. Med full konfigurasjon forvandler disse alternativene et “vanlig” skyvedørskap til en opplevelse når det gjelder praktisk åpning og lukking, som oppfyller selv de strengeste krav.

Modulsystem støtter fornuftig installasjon

I tillegg til skalerbarhet har Häfeles utviklere lagt stor vekt på fornuftig produksjon og enkel installasjon for begge Classic-modellene. Modulsystemet er basert på et universelt boremønster: Boremønsteret for løpe- og styreskinner er identisk for begge dørvektene (35 og 50 kg). Det er også mange identiske deler, dvs. at det ikke er behov for å skille mellom høyre og venstre versjon. Både Varianta og Hospa skruer kan brukes til installasjon. Begge beslagene er også egnet for installasjon i universalskap, der beslutningen om montering av hengslede dører, skyvedører eller foldedører ikke blir tatt før i siste minutt. Denne fleksibiliteten gir møbelindustrien maksimal planleggingsfrihet og gir mulighet for standardisert produksjon og rask, pålitelig og kostnadseffektiv installasjon. Det automatiske anti-avsporingssystemet på begge beslagsystemene, hurtigfesteklipsene, det lett gjenkjennelige innhektingshjelpemiddelet og den eksentriske høydejusteringen bidrar også til dette.

Nye tillegg i produktutvalget: Smuso væskedemper

På interzum presenterer Häfele også det nye Smuso myklukkesystem for vektklassene 35, 50 og 70 kg. Det er en ny generasjon kompakte væskedempere. De er kraftige og reagerer ekstremt raskt. Dermed har Häfele lyktes i å integrere ulike vektklasser og ulike dempelengder på 50 og 100 mm i ett og samme hus – en unik utvikling på markedet som viderefører modulkonseptet. Den største fordelen for kunden er at det bare er nødvendig å planlegge myklukkesystemet én gang i møbelkonstruksjonen – uavhengig av ønsker og krav. Takket være den lave åpningsmotstanden i de nye væskedemperne, kan dørene også beveges praktisk og med liten anstrengelse.

Smuso væskedempere gir også maksimal fleksibilitet når det gjelder planlegging og prosessering. De kan monteres på det øvre panelet på skapet, bak et skinnespor med spalter eller med en mellomplate. Festepunktene er på overflaten og på den smale siden. Lukkeegenskapene kan sammenlignes med myklukkingen til CD endestøtte med myklukking og Smuso MD senterdør med myklukking.

På interzum presenterte Häfele for første gang en strømførende 12 Volts løpeskinne som en del av en studie. Den sender strøm til dørbladet, slik at dørhåndtaksprofilene kan utstyres med Loox LED-lyslister og belyses. En ny måte å oppleve lys i og på møbler på.

Alt fra én enkelt kilde – konstruert av Häfele

Med den skalerbare Slido Classic-familien fremhever Häfele sin kompetanse innen systemproduksjon og produksjon i stor skala. Alle komponenter kommer fra én enkelt kilde, fra beslagsettene til løpeskinnene og styreskinnene, og fra myklukkesystemene til håndtaksprofilene og den elektriske betjeningen. Flere tiårs erfaring med møbelbeslag, omfattende konstruksjonskompetanse og inngående kunnskap om utvikling og trender i det internasjonale møbelmarkedet danner grunnlaget for denne velkonstruerte, funksjonelle og kundebehovsorienterte serien med skyvedørsbeslag. Slido-serien er utviklet og blir produsert i Häfeles Weco-fabrikk i nærheten av Velbert. Alle beslag er testet i samsvar med DIN EN 15706. Med Slido kan Häfele tilby sine partnere profesjonelle, fleksible løsninger for en lang rekke ulike bruksområder – samt for individuelle designideer. De danner motivasjon for kontinuerlig nytenkning rundt emnet “skyvedører”.

For mer informasjon, kontakt:

Christian Thederan, markedssjef Häfele Sverige og Norge

Häfele ble grunnlagt i 1923 i Tyskland, og er i dag et ledende globalt selskap innenfor multifunksjonelle interiørløsninger – hovedsakelig beslagteknikk, belysning og elektroniske låsesystemer. Häfele leverer til møbel- og kjøkkeninnredningsindustrien, detaljhandel og interiørprodusenter i mer enn 150 land og fungerer som støtte for arkitekter og entreprenører for ulike bygg- og innredningsprosjekter. Häfele er en familiebedrift som siden 2003 har blitt ledet av Sibylle Thierer i tredje generasjon. Selskapet har mer enn 6 900 ansatte på verdensbasis og en årlig omsetning på cirka 10 milliarder SEK. Virksomheten i Sverige og Norge styres fra kontoret i Jönköping.

Tags: