Verktøyfri, sikker møbelinstallasjon

Häfele er en av de ledende aktørene på verdensmarkedet innen tilkoblingsteknologi, med mange års erfaring fra utvikling og produksjon. Flere milliarder møbelkoblinger fra Häfele er produsert ved fabrikken i Berlin for møbelsnekkere, forhandlere og møbelindustrien. Ixconnect koblinger med “tysk kvalitet” kjennetegnes av velkonstruert funksjonalitet, høy grad av stabilitet, en lang rekke alternativer og tidløs design.

Häfele har gang på gang inspirert bransjen med imponerende nyvinninger. På interzum i Köln ble en ny koblingsmulighet presentert, i form av Turnfastener. Denne hyllekoblingen kan installeres på et øyeblikk uten verktøy, og er et nytt skritt på veien mot målet – den raske og enkle møbelinstallasjonen som alle ønsker å oppnå.

“Raskt” og “enkelt” er de viktigste kriteriene for møbelbeslag som skal lykkes i fremtiden. Det som ofte var en opplevelse, er nå en mer tidkrevende operasjon. Ifølge eksperter vil hurtighet og enkelhet innen møbelinstallasjon være et avgjørende konkurranseelement, og det vil i fremtiden være det viktigste markedsføringsaspektet.

Nyskapning på utstillingen: Turnfastener hyllekobling i én del

Med Turnfastener bidrar Häfele til å føre sine partnere nærmere dette målet. Beslaget er resultatet av utvikling i samarbeid. Den patenterte grunnideen fra Unilin ble utvidet av Häfele for å oppnå optimal håndtering og effektiv produktekspertise. Hyllekoblingen blir produsert ved Häfeles fabrikk i Berlin. Turnfastener er en hyllekobling av høy kvalitet i én del, som kan strammes manuelt med en enkel omdreining. En 90° omdreining gjør at plastpluggen ekspanderer i borehullet, og skaper en sikker og permanent kobling. Dette verktøyfrie systemet er spesielt velegnet for rask og enkel installasjon av hyller, f.eks. for produsenter av kjøkken- og hyllesystemer, spesielt innen flatpakkesegmentet, men også for alle andre innovative møbelprodusenter som har oppdaget at trenden går mot ytterligere forenkling av møbelinstallasjon. Den tåler høy belastning. Derfor er det ikke rart at utviklerne hos Häfele spår en stor fremtid for denne nyskapende koblingen.

Hylleknekter: Små borehull for bedre utseende

Den gode opplevelsen av et vakkert kvalitetsmøbel bør ikke ødelegges av noe – og spesielt ikke av en synlig innside, eller for å være mer spesifikk, den vanlige rekken med 5 mm borehull som er umulig å overse. Flere og flere produsenter av moderne kjøkken- og designorienterte stuemøbler beveger seg derfor nå mot de mer diskré, trendy 3 mm serieborehullene. Det er derfor stort behov for sterke hylleknekter med tilstrekkelig lastkapasitet til tross for den mindre diameteren. De nye 3 mm hylleknektene fra Häfele kjennetegnes av sin smarte design og høye lastkapasitet. De er en videreutvikling av den patenterte hylleknektgenerasjonen for
5 mm serieborehull.

De diskré 3 mm serieborehullene er en estetisk nødvendighet, spesielt i møbler med glasshyller. Trenden går også i retning av mer diskré borehull i sidepanelene på skap med lyse overflater og belyste hyller. For disse bruksområdene har Häfele utviklet en optimalisert hylleknekt i sinklegering som oppfyller de høye kvalitetskravene i møbelindustrien.

Mindre diameter, mindre materiale og likevel med høy lastkapasitet? Dette er gjort mulig gjennom smart design og smart konstruksjon med effektiv materialfordeling. En tapp sikrer at den slanke hylleknekten sitter trygt, og hindrer dessuten at hyllen trekkes ut. En patentert forseglingskant sikrer hylleknektene uten tapper, selv under tung belastning. Den vektoptimaliserte hylleknekten med Häfele-design er egnet for montering av tre- og glasshyller i møbler. Med dette produktet dekker Häfele bransjens store behov for 3 mm hylleknekter. Det er allerede tatt i bruk i møbler fra velkjente merkeprodusenter.

For 5 mm serieborehull har utviklerne hos Häfele utviklet og patentert en generasjon ekstremt sterke hylleknekter med totrinns støtte i henhold til de nye europeiske standardene. Den sikrer at hyllen bare faller litt, og hindrer dessuten at hyllen trekkes ut utilsiktet ved høy belastning, takket være de kileformede ribbene. Denne smarte utformingen gjør inntrykk, spesielt under dynamisk belastning i belastningstestene i henhold til standarden, med støtplater som simulerer en mappe som velter.

Installasjonen er enkel og verktøyfri

Installasjonen er lett som en lek: Hylleknekten settes inn i borehullet i vinkel, og deretter plasseres hyllen på den. Vekten av hyllen gjør at knekten festes inntil sideveggen. Når dette skjer, borer sporene seg inn i treet, noe som gir ytterligere stabilitet og hindrer at knekten glir ut.

De to nye hylleknektene er testet og sertifisert ifølge den europeiske standarden DIN EN 16337 av TÜV Rheinland. Den slanke og tiltalende designen er også imponerende, og gjør beslagene velegnet for konstruksjon av kvalitetsmøbler. De produseres i store antall ved Häfeles egen fabrikk i Berlin, takket være innovativ verktøys- og maskinteknologi.

Andre nye produkter i ixconnect-serien fra Häfele er: en Rafix Tab med skyvehette, som fester alle typer hyller på en sikker og visuelt tiltalende måte. Tofix-koblingen med ny bolt kan brukes i flukt med overflaten og forhåndsinstallert i flatpakkede møbler. Den installeres ekstremt raskt og enkelt, og forblir visuelt diskré i bakgrunnen.

Med den nye koblingen utvider Häfele sitt brede utvalg av møbelkoblinger og hylleknekter, og dekker alle bruksområder.

Häfele ble grunnlagt i 1923 i Tyskland, og er i dag et ledende globalt selskap innenfor multifunksjonelle interiørløsninger – hovedsakelig beslagteknikk, belysning og elektroniske låsesystemer. Häfele leverer til møbel- og kjøkkeninnredningsindustrien, detaljhandel og interiørprodusenter i mer enn 150 land og fungerer som støtte for arkitekter og entreprenører for ulike bygg- og innredningsprosjekter. Häfele er en familiebedrift som siden 2003 har blitt ledet av Sibylle Thierer i tredje generasjon. Selskapet har mer enn 6 900 ansatte på verdensbasis og en årlig omsetning på cirka 10 milliarder SEK. Virksomheten i Sverige og Norge styres fra kontoret i Jönköping.

Tags: