Hafslund – 2. kvartal 2013: Bedret driftsresultat og kapitalfrigjøring

Hafslund leverte et driftsresultat (EBITDA) på 569 millioner kroner i 2. kvartal. Driftsresultatet (EBITDA) er 11,5 prosent høyere enn samme kvartal i fjor. Bedre rammebetingelser for nettvirksomheten og høyere kraftpriser bidrar til resultatforbedringen, mens lavere kraftproduksjon i Glomma og noe høyere driftskostnader i Marked trekker ned. Kundeveksten innen strømsalgsvirksomheten fortsetter med 15.000 nye strømkunder i kvartalet. Inngåtte avtaler om salg av virksomheter vil frigjøre 450 millioner kroner i 3. kvartal.

– Varmt vær og rask snøsmelting ga største flom i Glomma siden 1995. Slike situasjoner viser hvor viktig det er at kraftverksorganisasjonen forbereder anleggene på de store vannmassene. Fremtidige kraftpriser og prisen på elsertifikater avgjør om vi kan utvide kapasiteten i kraftanleggene ytterligere, og ivareta ressursene enda bedre, sier konsernsjef Finn Bjørn Ruyter i Hafslund ASA.

Oppnådd kraftpris i kvartalet var 28 øre per kWh, 7 øre per kWh høyere enn i samme kvartal i fjor. Den konsentrerte snøsmeltingen bidro til at produksjonen i vannkraftverkene ble 7 prosent lavere enn i fjor, og 13 prosent lavere enn normalen for kvartalet. Ressurssituasjonen i nedbørsfeltet tilsier normal kraftproduksjon i 3. kvartal.

Fjernvarmeproduksjonen er normalt lav i 2. kvartal. Energileveransen var likevel 9 prosent høyere enn samme kvartal i fjor, og sammen med høyere kraftpriser på Nord Pool, ga det en bedring i resultatet i forhold til fjoråret.

Driftsresultatet (EBITDA) til Hafslund Nett ble 15,5 prosent bedre enn i samme kvartal i fjor. Den underliggende resultatforbedringen reflekterer i hovedsak høyere inntektsramme som følge av økt NVE-rente. Noe lavere vedlikeholdskostnader sammenliknet med fjoråret bidro også positivt. Tilbakeføring av inntekter, såkalt mindreinntekt, trekker resultatet ned og gjør den underliggende resultatforbedringen mot fjoråret enda større.

– Bedringen av rammebetingelsene er viktig for utvikling av en moderne strømforsyning. Økningen i NVE-renten viser at myndighetene har tatt utfordringen på alvor, sier Ruyter.

Strømsalgsvirksomheten fortsetter å vokse, og antallet kunder i hel- og deleide selskaper økte med 15.000 til 927.000 kunder i kvartalet. Økt markedsaktivitet, og overgangen til nytt kunde- og faktureringssystem gir høyere driftskostnader, men bidrar samtidig til økt volum og reduserte kostnader på sikt.

– Både NorgesEnergis samarbeid med Norwegian, og Hafslund Strøms avtale med Forsvarsbygg og Politiet er eksempler på godt markedsarbeid i våre strømselskaper. Organisk vekst og forberedelsene til et Nordisk sluttbrukermarked gir Hafslund et stort potensiale innen strømsalg, sier konsernsjef Finn Bjørn Ruyter.

Inngåtte avtaler om salget av aksjene i Infratek ASA og eiendeler i BioWood Norway AS vil frigjøre 450 millioner kroner i 3. kvartal.

– Kapitalfrigjøringen ved salg av virksomheter bidrar ytterligere til vår fokusering av virksomheten, og muliggjør vekst innen kjernevirksomheten, sier konsernsjef Finn Bjørn Ruyter i Hafslund ASA.

Les rapporten på http://www.hafslund.no/rapport

Konserndirektør Økonomi og finans (CFO), Heidi Ulmo, tlf. 909 19 325, e-post: heidi.ulmo@hafslund.no

Konserndirektør Kommunikasjon og samfunnskontakt, Johan Chr. Hovland, tlf. 917 63 491, e-post: johan.hovland@hafslund.no

Økonomidirektør Morten J. Hansen, tlf. 908 28 577, e-post: morten.j.hansen@hafslund.no