Håper på normal fjernvarmeleveranse i løpet av natten

Rundt tusen fjernvarmekunder på Bjørndal ble i går ettermiddag rammet av en lekkasje i fjernvarmeledningen mellom Klemetsrud og Bjørndal. Mannskaper er i full gang med å lokalisere og reparere skaden, og vi håper på normal fjernvarmeleveranse i løpet av natten.

Det var klokken 17.22 onsdag 28. november at Hafslund Driftssentral oppdaget lekkasje i fjernvarmenettet på Bjørndal i Oslo. Feilstedet er identifisert til hovedledningen mellom Klemetsrud og Bjørndal. Mannskapene er nå godt i gang med å grave ned til fjernvarmerøret der man antar skaden er, men vi kan ikke være 100 prosent sikre på at vi har funnet feilstedet før røret er helt avdekket. Dette arbeidet er tidkrevende.

Ved og varmeovn

Hafslund Varme beklager situasjonen på det sterkeste, og jobber på spreng for at fjernvarmekundene skal få igjen varmen så fort som mulig. I mellomtiden kan berørte kunder hente gratis ved ved Hafslunds anlegg i Rosenholmveien 9. Kunder som ønsker å gå til innkjøp av en varmeovn vil også få refundert inntil 500 kroner ved kjøp av varmeovn på inntil 2 kilowatt. Kundene må sende kvittering for innkjøp av varmeovn sammen med kundenummer til Hafslund Varme for å få refusjon.

Mer informasjon

Berørte kunder som ønsker oppdateringer rundt situasjonen kan ringe Hafslund Varmes feilmeldingstelefon på 815 20 040. Det vil til tider være stor pågang på dette nummeret, men oppdatert informasjon om situasjonen vil også ligge på telefonsvareren.

For ytterligere informasjon: Truls Jemtland, informasjonssjef Hafslund Varme: +47 920 29 480

Hafslund AS er et rendyrket energi- og infrastrukturselskap eid 100 prosent av Oslo kommune. Hafslund AS eier Norges største nettselskap, Hafslund Nett AS. I tillegg har Hafslund 49 prosent eierandel i Fredrikstad Energi AS, 100 prosent i BioEl Fredrikstad AS, samt enkelte mindre investeringer. Hafslund Nett AS har 720.000 nettkunder i Oslo, Akershus og Østfold, et område med betydelig befolkningsvekst. Den regulerte nettvirksomheten sikrer stabil og forutsigbar avkastning på den investerte kapitalen. Fram til 4. august 2017 var Hafslund ASA et energikonsern notert på Oslo Børs med virksomhetsområder kraftproduksjon, nettvirksomhet, varme og strømsalg. Fra 4. juli 2018 er Hafslund AS en del av energikonsernet Hafslund E-CO.