HNA/HNB - Hafslund ASA reduserer eierandel i Renewable Energy Corporation ASA

Report this content

Oslo, 11 mai 2010: Hafslund ASA har gjennom sitt heleide datterselskap Hafslund Venture AS ("Hafslund") i dag avtalt å selge 26 millioner aksjer i Renewable Energy Corporation ASA ("REC"), tilsvarende ca. 3,9 prosent av utestående aksjer. Aksjene ble solgt til kurs NOK 17,75 per aksje. Etter transaksjonen eier Hafslund 50.691.354 aksjer tilsvarende ca 7,6 prosent av utestående aksjer og stemmer i REC, og således er Hafslunds eierandel i REC redusert til under 10 % og utløser dermed flaggeplikt i henhold til Verdipapirhandellovens § 4-2.

I tillegg vil Hafslund i dag utøve sine 38.345.677 tegningsretter i RECs fortrinnsrettsemisjon ved å tegne 38.345.677 nye aksjer i REC. Provenyet fra salg av aksjer vil benyttes for å tegne aksjer i fortrinnsrettsemisjonen. Etter fortrinnsrettsemisjonen vil Hafslund eie ca 8,9 prosent av aksjene og stemmene i REC.

Konsernsjef i Hafslund, Christian Berg, kommenterer: "Hafslund vil fortsette å være en langsiktig eier i REC og har sterk tro på selskapet og dets fremtidsutsikter. Hensikten med denne transaksjonen er å finansiere Hafslunds deltakelse i den pågående fortrinnsrettsemisjonen i REC."

Transaksjonen ble tilrettelagt av DnB NOR Markets og SEB Enskilda AS.

Kontaktinformasjon Hafslund ASA:

Christian Berg, konsernsjef, mobil +47 917 46 910

Konserndirektør Venture i Hafslund, Tore Schiøtz, er styremedlem i REC.

Denne informasjonen er underlagt informasjonsplikt i henhold til Verdipapirhandelloven §§4-1 og 4-2.