HNA/HNB -Nytt obligasjonslån

Hafslund ASA skal emittere et nytt 10 års obligasjonslån med fast rente. Første transje av lånet er på 740 millioner kroner, mens lånets totalramme er 1.000 millioner kroner. Innbetalingsdato er 19. mars 2008. Hafslunds største aksjonær, Oslo kommune, er eneste investor i første transje. Lånet vil bli søkt børsnotert, og det vil bli inngått låneavtale med Norsk Tillitsmann.

Lånet vil bli tilrettelagt av DnB NOR Markets og Nordea Markets. Tilretteleggerne vil gjøre uavhengige vurderinger som legges til grunn for rentefastsettelsen for å sikre at lånet blir gjort til markedsbetingelser.

Lånet skal benyttes til refinansiering av obligasjonslån som forfaller den 19. mars 2008. Utestående beløp i dette lånet er 1.065 millioner kroner.

Hafslund ASA vurderer også å emittere et nytt 5 års obligasjonslån på 300-500 millioner kroner i nær fremtid.

Hafslund ASA har forfall på sertifikatlån på 580 millioner kroner i april og  500 millioner kroner i mai. Disse forfallene vil sannsynligvis bli refinansiert i sertifikatmarkedet i Norge og Belgia.

Oslo, 27 februar 2008

Finansdirektør Ketil Wang, tlf. 975 13 135