• Hafslund/

HNA/HNB Flagging og meldepliktig handel – Salg av 69 893 500 aksjer i Renewable Energy Corporation (Rec)

Report this content

Hafslund ASA har solgt 69 893 500 aksjer eller ca 7,01 % av de utestående aksjene i solenergiselskapet REC til kurs 3,40 per aksje. Transaksjonen innebærer at Hafslund etter dette eier 19 143 531 eller ca. 1,92 % av aksjene i REC. Salget vil medføre et regnskapsmessig tap i 4. kvartal på rundt NOK 129 millioner. Hafslunds eierandel i REC er redusert til under 5 % og utløser dermed flaggeplikt i henhold til Verdipapirhandellovens § 4-2

Hafslunds utvikling den siste tiden har gått mot en tydeligere satsing på fornybar energi innen kraftproduksjon og varme, samt at selskapet jobber med videreutvikling av infrastruktur for energi og nordisk vekst innen strømsalg. Salget er et ledd i å rendyrke denne strategien. Totalt har Hafslund som eier i REC investert ca. NOK 2 milliarder fra den første investeringen ble gjort og har inkludert dagens salg realisert en kontantgevinst på ca NOK 4,06 milliarder

Tore Schiøtz, administrerende direktør i det heleide datterselskapet Hafslund Venture II, er styremedlem i REC.

Oslo 9. desember 2011

Kontaktinformasjon Hafslund ASA: