Haglöfs' bærekraftsarbeid er gjort mer synlig

Å være oppmerksom og ta ansvar har lenge vært kjernebegreper hos Haglöfs. Emner som miljøpåvirkning, arbeidsforhold og menneskerettigheter er parametre i den daglige driften hos Haglöfs. Utvikle høykvalitetsprodukter som har en lang levetid, er naturligvis et første steg, men Haglöfs' arbeid med bærekraft går mye lenger enn det.

Haglöfs' visjon er å plassere varemerket sitt som ledende innen Technical Outdoor og bærekraft i alle nøkkelmarkeder i verden. Mye av dette arbeidet er en pågående prosess som består i konstante forbedringer, ett steg om gangen. I løpet av 2013 formulerte Haglöfs nye, mer aggressive bærekraftsmål som vil gjelde gjennom 2015.

• 50 % av alle solgte bekledningsprodukter vil være laget av resirkulert materiale.
  • 80 % av alle solgte bekledningsprodukter vil være bluesign®-produkter, dvs. laget av materialer godkjent av bluesign®.
  • 50 % av alle solgte hardwareprodukter vil være laget av bluesign®-godkjent og/eller resirkulert materiale.
  • 40 % av alle solgte fottøyprodukter vil være laget av resirkulert materiale.

Take Care-symbol
Haglöfs har nå tatt ganske store skritt mot sin visjon, og en stor andel av selskapets produkter har blitt merket med Haglöfs' Take Care-symbol for høst/vinter 2014. Dette symbolet tjener som en guide for mennesker som ser etter Haglöfs-produktene som har kommet lengst. For at et Haglöfs-produkt skal kunne bære Take Care-symbolet, må det oppfylle minst ett av følgende kriterier:

• Være et bluesign®-produkt.
  • Laget av resirkulert materiale (50 prosent eller mer).
  • Laget av økologisk bomull.

I Haglöfs' kleskolleksjon for høst/vinter 2014 vil mer enn 60 % av produktene bære Take Care-symbolet når de når butikkene. Målet er at dette nummeret sakte, men sikkert øker.

Bærekraftig produktutvikling
Haglöfs' mål er å begrense produktenes miljøpåvirkning. Derfor søker selskapet når hvert eneste produkt utvikles, etter materialer som er produsert med så lite negativ miljøpåvirkning som mulig. For å bli ny leverandør for Haglöfs er det i dag mer eller mindre et krav om å være en bluesign® systempartner. Et annet viktig steg i denne prosessen er å øke andelen av resirkulert materiale i produktene. Flere av Haglöfs' produktlinjer er for tiden basert rundt resirkulert polyester.

For funksjonelle materialer er det i mange tilfeller nødvendig å bruke kjemikalier for å for eksempel gjøre dem vanntette eller vannresistente, mens de samtidig er pustende - egenskaper som mange friluftsliventusiaster krever. Dette forhindrer imidlertid ikke Haglöfs fra å kontinuerlig stille spørsmål og tenke utenfor boksen. For et antall produktlinjer som ikke trenger å være fullstendig vanntette, har Haglöfs istedenfor valgt å gjøre dem vannresistente med en impregnering (DWR) som ikke inneholder flourkarboner.

Ansvar som strekker seg langt

Et annet viktig aspekt ved bærekraftsarbeidet er å forsikre at folk som jobber for Haglöfs' produsenter jobber under akseptable forhold. For 2 år siden ble Haglöfs med i Fair Wear Foundation (FWF) - et internasjonalt uavhengig verifiseringsinitiativ dedikert til å forbedre arbeidsforhold og lønn til arbeidere i klesindustrien over hele verden. Når Haglöfs forhandler nye produktavtaler, er førstevalget alltid produsenter som møter Haglöfs' og FWFs retningslinjer for arbeidsforhold. Som et direkte resultat av arbeidet med FWF, har Haglöfs også bestemt seg for å avslutte produksjonen i land som ikke kan garantere akseptable arbeidsforhold.

Tekst og bilder tilgjengelig på www.haglofs.com/press

For mer informasjon, kontakt:

Thomas Loftsgarden                                                                           Lennart Ekberg

Sales Manager                                                                                   Director of Sustainability

+ 47 675 33 508                                                                                +46 8 584 906 72

thomas.loftsgarden@haglofs.no                                                           lennart.ekberg@haglofs.se

Tags: