Haglöfs RYGGSÄCK N:o 1

RYGGSÄCK N:o 1 feirer ikke bare Haglöfs' 100-årige historie, den bringer også sammen den svenske tradisjonen med håndverk, Haglöfs familien og alle Haglöfs' ferdigheter, samt selskapets lidenskap for produktutvikling og design. RYGGSÄCK N:o 1 er et unikt produkt som har blitt produsert i begrenset utgave, og intensjonen er at det vil gå i arv fra en generasjon til den neste.

Etter hvert som Haglöfs nærmet seg sitt hundreårsjubileum, var det mye diskusjon om hvordan denne milepælen burde feires. Det ble bestemt ganske tidlig at produktet som ville bli brukt for feiringen skulle være en ryggsekk, siden Wiktor Haglöf en gang i tiden startet sin virksomhet rundt ryggsekker. Oppgaven med å designe denne ryggsekken ble gitt til Håkan Nyström og hans team i Hardware-forretningsområdet.

Når Håkan og hans team begynte å diskutere hvordan de skulle gå videre, ble de raskt enige om én ting: ryggsekken må være 100 % «Made in Sweden», noe som medførte at alle materialer, leverandører og produksjon må komme fra og være gjennomført i Sverige. I den globaliserte verdenen der Haglöfs eksisterer i dag, viste dette seg å være en stor utfordring, og en rekke problemer oppsto underveis som måtte løses.

Inspirasjonen til RYGGSÄCK N:o 1 var en av de første ryggsekkene som Wiktor Haglöf introduserte i 1916, som på den tiden het RYGGSÄCK N:o 6. Den var en enkel, stilig ryggsekk med en stor hovedlomme og to mindre lommer på forsiden av sekken. Med dette designet som et utgangspunkt, begynte Haglöfs' designere og produktutviklere å jobbe med den nye ryggsekken, som fikk en moderne silhuett og linjer som er mer i samsvar med moderne estetikk. Noen av de elementene til produktet som låg til grunn for designprosessen var at den skulle være tidløs samt at den skal vare i minst 100 år, og at den skal eldes med verdighet.

Å produsere en ryggsekk i 2014 som er 100 % «Made in Sweden» viste seg å være både lett og vanskelig – av samme grunn: det er ikke veldig mange leverandører å velge imellom. For eksempel finnes det ingen produsenter av glidelås, plastspenner eller borrelås i Sverige, og flere produktdetaljer som normalt ikke krever en ekstra tanke, tvang arbeidsgruppen til å tenke nytt og annerledes. Mange av løsningene som ble utviklet var et resultat av å gå tilbake i tid og å gi Haglöfs det privilegium å arbeide tett med mange talentfulle svenske håndverkere.

«Vi er stolte av å presentere RYGGSÄCK N:o 1 – et produkt som er utvilsomt verdig til å representere våre første 100 år. Det å nå våre høye mål har vært en sann utfordring, men det er ingen tvil i tankene mine at jeg kan si at vi har oppnådd intet mindre enn et mesterverk,» sier Håkan Nyström, leder av Hardware-forretningsområdet.

RYGGSÄCK N:o 1 er avansert i sin enkelhet og fullpakket med tekniske finesser – men hovedsakelig er den laget for å vare lenge og intensjonen er at det skal bli gitt videre til kommende generasjoner. Det er en merkelapp på innsiden av lokket, og ideen er at hver eier vil skrive sitt navn og de årene han/hun brukte ryggsekken. Dette vil gjøre det mulig å følge ryggsekkens reise på tvers av generasjoner – kanskje til og med i 100 år.

RYGGSÄCK N:o 1 er produsert av SACCI i Dalarna - selskapet som Wiktor Haglöfs' sønner, Rolf og Hans Haglöf, etablerte på midten av 1970-tallet etter at de solgte Haglöfs Ryggsäcksfabrik AB. De fortsatte å jobbe med produksjonen av ryggsekker og støttesystemer for militæret, helsetjenester og skogbruksnæringen, og de var selv en gang en midlertidig produsent av ryggsekker for Haglöfs. Ved å samarbeide med Haglöf-familien, har selskapet ikke bare kommet full sirkel, men det har også hatt muligheten til å produsere RYGGGSÄCK N:o 1 ikke langt fra stedet i Dalarna der alt startet for mange år siden.

«Å arbeide utelukkende med svenske leverandører og materialer produsert i Sverige er et stort kupp. Og det å tegne avsluttingen til ryggsekken på den måten som vi gjorde ved å ha muligheten til å jobbe med Haglöf-familien – og det å vite at Wiktor Haglöfs' sønn, Hans Haglöf, i en alder av 84, har vært involvert i produksjonen av hver eneste ryggsekk, er ingenting annet enn enestående», avslutter Håkan Nyström.

Tekst og bilder tilgjengelig på www.haglofs.com/press

For mer informasjon, kontakt:
Thomas Loftsgarden
Sales Manager
+ 47 675 33 508
thomas.loftsgarden@haglofs.no

Sitater

Å arbeide utelukkende med svenske leverandører og materialer produsert i Sverige er et stort kupp. Og det å tegne avsluttingen til ryggsekken på den måten som vi gjorde ved å ha muligheten til å jobbe med Haglöf-familien – og det å vite at Wiktor Haglöfs' sønn, Hans Haglöf, i en alder av 84, har vært involvert i produksjonen av hver eneste ryggsekk, er ingenting annet enn enestående.
Håkan Nyström, Business Area Manager Hardware