HAGLÖFS TIGHT

TIGHT-ryggsekken markerte starten på Haglöfs' fremvekst som en moderne friluftsmerkevare. Med over 1 million solgte TIGHT-ryggsekker, er dette en av Haglöfs' store suksesshistorier. Et nytt kapittel blir nå skrevet i denne sagaen.

Historien om «TIGHT»

TIGHT-ryggsekken ble innført i 1993 etter en lang utviklingsfase. Sekkens design og passform var ganske annerledes enn de andre ryggsekkene på den tiden, som enten satt på en ramme eller hang løst og slo mot baksiden på personen som brukte den. Sammen med et reklamebyrå, utarbeidet Haglöfs en veldig detaljert plan som inkluderte alt fra produktnavnet til strategiene for markedsføring og salg.

TIGHT ble utviklet for å tiltrekke seg en ny, ung og moderne bruker, og produktlanseringen var på mange måter nyskapende med bilder av fjellklatrere, terrengsyklister og «snowboard-spøkelser», så vel som slagordet, «Du bør være i bevegelse – ikke ryggsekken».

Haglöfs valgte å sortere ryggsekkstørrelsene som henholdsvis små, mellomstore og store, i stedet for de tradisjonelle litermålene, for å gjøre det lettere for ryggsekkens målgruppe å velge riktig størrelse. Haglöfs-logoen ble tonet ned for å gi mer rom for produktnavnet. TIGHT ble en stor suksess og spilte en sentral rolle i å skape et moderne «Haglöfs».

Gjennom årene har TIGHT fortsatt å bli videreforedlet, og nye størrelser og varianter har kommet og gått. Den klassiske TIGHT-ryggsekken derimot, er mer eller mindre uendret siden den ble innført for 20 år siden. Tåre-formet og med et lavt tyngdepunkt for å holde seg på plass og følge kroppens bevegelser uavhengig av aktivitet; profilerte og artikulerte skulderstropper; vedheng for en isøks og et brystbelte, som begge er avtakbare. Med over 1 million solgte, er denne sekken ikke bare en av Haglöfs' mest populære produkter, men kanskje også den mest utprøvde.

Klassisk ryggsekk i ny innpakning

For vår/sommer 2015 introduserer Haglöfs tre nye versjoner av TIGHT-ryggsekken, som med nye farger og materialer tilbyr spennende supplement til de allerede klassiske versjonene.

TIGHT LEGEND spiller med farger inspirert av epoken da den første TIGHT-ryggsekken så dagens lys. Sterke farger i lykkelige kombinasjoner som vil minne folk om deres yngre dager, og appellerer til de som vet at man bare har én sjanse til å gjøre et førsteinntrykk. TIGHT ICON er noe mer dempet i sine fargealternativer, men har en «pop»-farge som skiller seg ut.

«TIGHT LEGEND og TIGHT ICON flørter med 1980- og 1990 årene. Vi har gått tilbake i tid og sett på Haglöfs' produkter, reklame og markedsføring samt hvordan fargene ble brukt generelt på den tiden. Alle ryggsekkene har nøyaktig de samme egenskapene som alle TIGHT-ryggsekker har hatt gjennom årene – slitesterkt materiale og en tett passform for å gjøre at sekken sitter opp mot ryggen – men så la vi til festlige farger i morsomme kombinasjoner,» sier Viktor Wramdemark, Forretningsområdeansvarlig for Utstyr.

TIGHT RUGGED er den første TIGHT-ryggsekken i Haglöfs' nyeste produktkonsept, Utendørs Livsstil. Denne linjen av produkter er ment å fungere i randsonen mellom naturen og det urbane miljøet, og inneholder funksjonelle produkter som kan håndtere enhver situasjon en møter i løpet av hverdagen. TIGHT RUGGED er laget av et slitesterkt, vokset bomullslerret og forener en ren, naturlig overflate med de tekniske funksjonene TIGHT-ryggsekken er kjent for. TIGHT RUGGED er også blitt utstyrt med en beskyttende lomme for bærbar PC – ikke mange ryggsekker vil tilby denne funksjonen sammen med et vedheng for en isøks!

Tekst og bilder tilgjengelig på www.haglofs.com/press

For mer informasjon, kontakt:

Thomas Loftsgarden
Sales Manager
+ 47 675 33 508
thomas.loftsgarden@haglofs.no

Haglöfs develops clothing, footwear and hardware for people who invest in an active outdoor lifestyle. From small-scale backpack manufacturing in 1914, Haglöfs has developed into one of the world’s leading suppliers of technical and sustainable outdoor products by means of modern product development and strategic distribution. The Haglöfs brand is primarily marketed to 25 European and Asian markets and the company employs some 200 people. Sales for 2014 amounted to SEK 766 million. Haglöfs is owned by ASICS Corporation since 2010. www.haglofs.com

Communication Manager: Sara Skogsberg Cuadras, sara.skogsberg-cuadras@haglofs.se
CEO: Peter Fabrin, peter.fabrin@haglofs.se

Tags: