Lintulahti – første kontorbygg i Europa med LEED platina-sertifisering

Kontorkomplekset Lintulahti i bydelen Sörnäs i Helsingfors har med sitt arkitektoniske uttrykk bidratt til å beholde det industrielle preget fra omgivelsene. Men skinnet bedrar, for når det gjelder miljømessig effektivitet er dette en nordisk pioner.

En moderne kontorbygning må tilfredsstille en mengde behov. Økte krav til miljøeffektivitet påvirker byggearbeidene. Byggherrene ønsker å spare driftskostnader, de ansatte trenger gode arbeidsforhold og arbeidsgiverne foretrekker fleksible løsninger slik at arbeidsplassen  kan tilpasses de endringer som virksomheten til enhver tid krever.

Haltons innovative og tilpasningsdyktige kjølebafler innfrir alle krav – fleksibelt og effektivt. Haltons teknologi var en av faktorene som gjorde det mulig å gjennomføre Lintulahti-prosjektet, som er oppført av Skanska, å oppnå LEED-sertifikatet.

«Her hos Halton begynner vi alltid med å lytte til kunden. I Lintulahti-prosjektet kunne arkitektene for eksempel bestemme størrelsen på kjølebaflene,» forklarer Mikko Lietzen hos Halton.

Lett å tilpasse rommene
De tilpasningsdyktige kjølebaflene er laget i samsvar med Haltons konsept, som går ut på å gjøre det enkelt og kostnadseffektivt å forandre romløsningen uten avbrudd i virksomheten. Slike endringer koster bare en brøkdel av prisen sammenlignet med tradisjonelle systemer. Når kjølebafler med stor fleksibilitet i ytelse er ansluttet til et kanalsystem med konstant trykk, trengs det bare mindre justeringer før kravene til kjølebaflenes lufthastighet, kjøling og friskluftmengde i den nye romutformingen er oppfylt.

Tilpasningsdyktige kjølebafler bruker en teknologi som er ganske ny selv for Halton. Bare noen ytterst få  selskaper i verden er i stand til å produsere tilsvarende løsning.

«Vi gjennomførte det første prosjektet sammen med Nokia i 2007–2008,» forteller Lietzen.

Topp LEED-klassifisering
Kontorbygget Lintulahti mottok LEED platina-sertifisering høsten 2010. Dette markerte den første tildelingen av LEED-sertifisering på toppnivå for en kontorbygning i Europa. Bygningen, som ble fullført sommeren 2009, var det første prosjektet Skanska Commercial Development Finland Oy utførte i Finland.

«Vi valgte Halton spesielt på grunn av deres gode service og evne til å skreddersy produktene sine til kundenes behov,» sier prosjektleder Antti Nousiainen hos Skanska Commercial Development Finland. Byggefirmaet var også imponert over hvor lett det var å installere Halton-produktene. «Disse produktene har et gunstig forhold mellom kostnad og kvalitet, selv om prisnivået forøvrig er høyere enn for andre leverandører,» forklarer Nousiainen.

Lintulahti-prosjektet var også det første med LEED-sertifikat i Finland for Halton. Forøvrig har begge firmaene erfaring fra flere titalls miljøeffektive prosjekter ellers i verden. Skanska og Halton har en rekke fellesprosjekter i gang og planer om flere.

«Halton er en fleksibel og pålitelig samarbeidspartner som holder løftene sine,» sier Nousiainen.

LEED-systemet (Leadership in Energy and Environmental Design = Lederskap i energi- og miljødesign) ble lansert i 2000 og er i dag verdens mest anerkjente miljøsertifiseringssystem for bygninger. Formålet med klassifiseringen er å redusere miljøpåvirkningen av å bygge og bruke bygninger og å utvikle sunnere arbeidsmiljøer. Miljøeffektive bygninger bruker opptil 50 prosent mindre energi enn vanlige bygninger, og dertil er utslippet fra dem betydelig mindre.

Richard Tapper
CRU manager
Halton AS
Ryenstubben 7
Email. richard.tapper@halton.com
www.halton.com

Halton Group
Halton is a family-run company specialized in indoor climate and indoor environment products, services and solutions. Haltons aim is to create comfortable and safe indoor environments that have energy-efficient and sustainable life cycle.

Halton solutions range from public and commercial buildings to industry, commercial kitchen and restaurant applications. Halton is also one of the most recognized indoor climate solution providers for marine and offshore applications.  Areas of expertise and product ranges cover air diffusion, airflow management, fire safety, kitchen ventilation, air purification and indoor environment management. Halton was founded in Finland 1969. These days company has operations in 23 countries. 2010 turnover was 140 million euros. Halton in web: www.halton.com

Halton is a corporate partner of the Millennium Technology Prize. Millennium is the world’s largest technology prize. The prize celebrates innovations that have a favourable impact on quality of life and wellbeing. In particular, the prize seeks to highlight innovations that assist and enrich our everyday lives today as well as in the future. Millenium online: www.millenniumprize.fi

Tags: