Det er inngått forlik i Bjerg saken.

Det er inngått forlik i i den langvarige likelønnstvisten mellom Berit Bjerg og Aftenposten.

I Likestillings- og diskrimineringsombudets uttalelse av 16. mars 2006 ble det fastslått at den ulike avlønningen av Berit Bjergs stilling som konsulent og Tor Egil Solbergs stilling som typograf innebærer indirekte forskjellsbehandling av Bjerg i strid med likestillingsloven § 5 jf § 3. På bakgrunn av dette anla Berit Bjerg sak mot Aftenposten med krav om erstatning etter likestillingsloven § 17. Hovedforhandling i saken ble avholdt denne uke i Oslo tingrett. Under hovedforhandlingen kom partene frem til et forlik. I forlikets punkt 4 heter det: ”Partene er enige om utad å opplyse at saken er løst mot at Aftenposten AS har betalt Berit Bjerg et omforent beløp. For øvrig behandles forliket konfidensielt.” Handel og Kontor i Norge og Berit Bjerg er tilfredse med forliksavtalen og fornøyde med at partene nå kan legge den langvarige likelønnstvisten bak seg. Videre er det viktig for Handel og Kontor å understreke at Likestillings- og Diskrimineringsombudets uttalelse står ved lag. Uttalelsen er svært viktig fordi den anvender prinsippet om lik lønn for arbeid av lik verdi på tvers av ulike tariffområder. Utfallet gir derfor viktige føringer for fremtiden. For ytterligere kommentarer eller spørsmål: Bjørn Mietinen, 2. nestleder, 99361603 Kjell Finvåg, regionsekretær, 90685955