Bergen 23. juni: Invitasjon til en annerledes boklansering

Report this content

Bergen 23. juni: Invitasjon til en annerledes boklansering Er det ikke på tide at vi begynner å snakke forståelig med barna om familiemedlemmers alvorlige sykdom, og at de blir tatt på større alvor som pårørende? Den nye barneboka "Mai-Elins mamma har MS" er viktig, fordi den viser hvordan det kan gjøres. Den presenteres på en pressekonferanse i Bergen onsdag 23. juni, der også Barne- og familieminister Laila Dåvøy deltar. Historien om Mai-Elin og hennes MS-syke mamma forteller om barnets opplevelser knyttet til morens sykdom. Noen er vonde, noen er gode. Men med kunnskap og forståelse av MS blir kanskje hverdagen og mammas besynderlige sykdom litt mindre forvirrende? Boka henvender seg til barn på barns premisser om sykdommen multippel sklerose (MS). Den har krav på interesse, ikke bare fordi den har litterære kvaliteter og gir god informasjon om MS til barn i familier der noen har sykdommen. Når MS-forbundet ønsker at boka blir vurdert og omtalt, er det også for å rette fokus på hvordan barn blir respektert og ivaretatt i rollen som pårørende. Svært lite er gjort på dette området. Boka er utgitt av legemiddelfirmaet Serono, som har donert hele opplaget til MS-forbundet for videre distribusjon til pasienter og bibliotek. Pressekonferansen onsdag arrangeres av Serono i samarbeid med MS-forbundet og Nasjonalt kompetansesenter for MS. Det presiseres at legemidler og legemiddelfirmaet er ikke tema på pressekonferansen. Boka er skrevet av Barbro Ernemo. Illustrasjonene er av Sara Nilsson-Bergmann. Den norske utgaven er bearbeidet med bistand fra norske fagfolk, blant fra Nasjonalt kompetansesenter for MS ved Haukeland sykehus. Tid: Onsdag 23. juni kl. 15.00 Sted: Sardinen, USF Verftet, Georgernes Verft 12, Bergen. Velkommen! For mer informasjon, kontakt Kim Hannisdal på telefon 917 737 62. ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no