Grunnavgiften for engangsflasker gjeninnføres:Hansa Borg roser regjeringens forslag

Report this content

Bergen, 10. november 2005 PRESSEMELDING Grunnavgiften for engangsflasker gjeninnføres: Hansa Borg roser regjeringens forslag Stoltenberg-regjeringen går inn for å gjeninnføre grunnavgiften på engangsflasker som den forrige regjeringen fjernet under behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett. -Vi er tilfreds med at den nye regjeringen holder løftet som ble gitt under valgkampen, men svært skuffet over at man ikke reduserer ølavgiften sier adm. dir. Lars A. Midtgaard i Hansa Borg Bryggerier. Gjeninnføringen gir oss nødvendig stabilitet i forhold til å videreføre prosessen med å sikre et langsiktig eksistensgrunnlag for våre bryggerier i Sarpsborg og Kristiansand. Vedtaket som ble fattet av den forrige regjeringen satte flere norske bryggerier og mange hundre arbeidsplasser i fare. Det innebar også en favorisering av sentrale produksjonsanlegg hvilket ville fått konsekvenser for norske bryggerier som satser på lokal og regional produksjon. Stoltenberg-regjeringens forslag om gjeninnføre grunnavgiften gir et best mulig utgangspunkt for å konkurrere på like vilkår og for å opprettholde norske øltradisjoner. Men handelslekkasjen og smuglingen består. -Den største utfordringen for å sikre norskeide bryggerier og arbeidsplasser nå er å få til en tilnærming mellom norsk og svensk avgiftsnivå for øl. Fortsatt er den norske ølavgiften to og en halv gang høyere enn i Sverige. For å redusere omfattende grensehandel og smugling er det avgjørende at særavgiften for øl reduseres kraftig, sier Midtgaard. Således er vi avhengig av at Regjeringen snarest vurderer avgiftsregimet. For ytterligere kommentarer, vennligst kontakt: Lars A. Midtgaard, administrerende direktør Hansa Borg Bryggerier, mob. + 47 913 55 050 Om Hansa Borg Bryggerier AS Hansa Borg Bryggerier ASA er Norges største norskeide bryggerikonsern. Selskapet har produksjonsanlegg i Bergen, Sarpsborg, Kristiansand og Stryn (Olden) og omfatter mer enn 620 årsverk. Hansa, Borg, CB og Olden er selskapets viktigste egeneide merkevarer. I tillegg har selskapet lisens for produksjon og markedsføring av Clausthaler og Heineken. Omsetningen for 2004 utgjorde om lag 2 milliarder kroner (inkl. alkoholavgifter.) Om grunnavgiften for engangsflasker Grunnavgiften for engangsflasker sikrer retur av engangsemballasje. Den forrige regjeringen mente at ordningen med retur av engangsflasker ikke lenger hadde noen miljøgevinst. I det reviderte statsbudsjettet ble det derfor bestemt å fjerne grunnavgiften på engangsflasker. Dette betydde at flere hundre bryggeriansatte sto i fare for å miste jobben, fordi de som sorterer returflasker ville blitt overflødige. ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=150282&fn=wkr0007.pdf