Hansa Borg ut av Bryggeriforeningen

P R E S S E M E L D I N G Bergen, 30. september 2005 Hansa Borg ut av Bryggeriforeningen Hansa Borg Bryggerier ASA melder seg ut av Bryggeriforeningen med virkning fra 1. januar 2006. – Motsetningsforholdene mellom foreningens norske og internasjonale medlemmer er blitt for omfattende til at foreningen tjener alle medlemmenes interesser, sier administrerende direktør Lars A. Midtgaard i Hansa Borg Bryggerier. Det norskeide bryggerikonsernet med hovedkontor i Bergen, består av bryggeriene Hansa, Borg, CB og Olden, og har vært medlem av Bryggeriforeningen siden 1904. I dag teller foreningen fem medlemmer – Ringnes/Carlsberg, Macks Ølbryggeri, Berentsens Brygghus, Aass Bryggeri og Hansa Borg Bryggerier. De seneste årene har det blitt ført en tydelig markedskrig i bryggerimarkedet i Norge, mellom de internasjonale aktørene på den ene siden, og de regionalt forankrede norske bryggeriene på den andre. - Dette handler først og fremst om et brennende ønske om økt fokus på å styrke våre lokale, regionale og nasjonale norske merkevarer og kulturhistorie, og om å bevare mange hundre arbeidsplasser, i kampen mot de internasjonale gigantenes stadig økende innflytelse og markedsandeler. På dette området har det innad i Bryggeriforeningen vokst frem stadig tydeligere motstridende interesser, som vi mener de norskeide medlemmene ikke lenger er tjent med. Taperne er forbrukerne og de bryggeriansatte, sier Midtgaard. - Det er dessuten et truende paradoks at de mest populære utenlandske ølmerkene som privatimporteres eller smugles inn til Norge, er flere av de samme som også tar store markedsandeler i de norske butikkhyllene. Vi trenger en sterk, norsk forening som jobber målrettet for å bygge en bryggerinæring basert på norske regionale og nasjonale interesser, og som har som eneste oppgave å skape best mulig konkurranse- og rammevilkår for norskeide bryggerier og merkevarer. Den tiltagende internasjonale innflytelsen bidrar i økende grad til et mer snevert produktsortiment i butikkene. De som taper aller mest på det er forbrukerne, sier Lars A. Midtgaard. For ytterligere opplysninger, vennligst kontakt · Administrerende direktør Lars A. Midtgaard, telefon 91 35 50 50 Om Hansa Borg Bryggerier ASA: Hansa Borg Bryggerier ASA er Norges største norskeide bryggerikonsern. Selskapet har produksjonsanlegg i Bergen, Sarpsborg, Kristiansand og Stryn (Olden) og omfatter mer enn 620 årsverk. Hansa, Borg, CB og Olden er selskapets viktigste egeneide merkevarer. I tillegg har selskapet lisens for produksjon og markedsføring av Clausthaler og Heineken. Omsetningen for 2004 utgjorde om lag 2 milliarder kroner (inkl. alkoholavgifter.) ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=135591&fn=wkr0007.pdf