4 millioner kroner Extra til helse i Troms

Report this content

Pressemelding 4 millioner kroner Extra til helse i Troms TV-spillet Extra, som går på NRK på tirsdagskveldene, er populært. 22. november offentliggjøres årets utdeling på hele 197,5 millioner kroner fra spillets overskudd. Som eier av Extra-spillet har Helse og Rehabilitering gleden av å dele ut disse pengene til frivillige organisasjoner som jobber med helse. Extra-midlene går til forebygging, rehabilitering og forskning. - De frivillige organisasjonene i Troms får 4 millioner kroner fra årets Extra-midler. Tildelingen er fordelt på 14 ulike prosjekter, sier generalsekretær Anne-Kari Holm i Helse og Rehabilitering. I tillegg er Troms også med i prosjekter som går på tvers av fylkesgrensene, og som får ytterligere 3,8 millioner kroner fra Helse og Rehabilitering. Psykisk helse på topp Den største summen blant årets nye prosjekter i Troms – 270 000 kroner - går til Rådet for psykisk helse som i samarbeid med Universitetssykehuset i Nord-Norge, Psykiatrisk senter, etablerer selvhjelpsgrupper for helsefremmende informasjonsarbeid gjennom Internett, informasjonsmateriell og seminar. Kontaktperson: Anne Martha Kalhovde, tlf. 77 62 75 00. For oversikt over alle prosjekter i Troms, se vedlegg. Landsomfattende tall Totalt deles det i år ut 197,5 millioner Extra-kroner. 117 frivillige og funksjonshemmedes organisasjoner mottar midler til 590 prosjekter. Gjennomsnittlig får hvert prosjekt 304 000 kroner. Prosjekter fra alle landets 19 fylker får midler i 2005. Totalt blir 23 prosent av nye prosjektsøknader innvilget. 43 millioner kroner går til 139 prosjekter for barn og unge. 12 millioner går til 53 prosjekter for eldre. 56 millioner kroner går til tiltak for funksjonshemmede, kronisk syke og pårørende. 28 millioner kroner går til psykiske lidelser. 40 millioner kroner går til tiltak for bedrede levekår. Rådet for psykisk helse, Landsforeningen for Hjerte- og Lungesyke og Kreftforeningen er årets tre største mottakere. Se oversikt over alle prosjektene på www.helseogrehab.no For informasjon kontakt: Generalsekretær Anne-Kari Holm, tlf. 22405373/90820995, e-post: anne-kari.holm@helseogrehab.no Informasjonsleder Kristin Bockelie, tlf. 22405380/90584445, e-post: kristin.bockelie@helseogrehab.no ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=154095&fn=wkr0001.xls Troms prosjekter 2005 http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=8014&lang=NO EXTRA GLADE: generalsekretær Anne-Kari Holm i Helse og Rehabilitering og programleder Hilde Langseth Folkestad gleder seg til å dele ut 197,5 millioner fra overskuddet til Extra-spillet. http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=8016&lang=NO EXTRA-MILLIONER: 22. november deler vi ut 197,5 millioner kroner, sier (fra venstre) Adm. Direktør i Norsk Tipping Reidar Nordby jr., generalsekretær Anne-Kari Holm i Helse og Rehabilitering og programleder for Extra-trekningen Hilde Langseth Folkestad.