Henkel publiserer sin 25. bærekraftsrapport: Oppnådde bærekraftmål 2011 - 2015

Dusseldorf Henkel nådde delmålene i sin bærekraftstrategi for 2030, har satt nye milepæler for 2020 og publiserte sin 25. bærekraftsrapport. Den første rapporten ble publisert for nesten et kvart århundre siden i 1992 året for FNs konferanse om miljø og utvikling i Rio de Janeiro.

«2015 var et viktig år for Henkel: Vi nådde delmålene for de første fem årene av vår langsiktige bærekraftigstrategi for 2030. Men vi er ikke stopper ikke nå, vi tenker allerede et skritt foran. For å kunne fortsette å drive bærekraftig, har vi utviklet nye ambisiøse mål for 2020 og definert flere områder for tiltak i hele verdikjeden,» sier Kathrin Menges, konserndirektør for HR og leder av Henkels Sustainability Council.

Delmål oppnådd - nye ambisjoner for 2020

Oppnå mer ved å bruke mindre ressurser og tredoble effektiviteten innen 2030 det er målet for Henkels bærekraftigstrategi. Selskapet har gjort store fremskritt, og har overgått sine delmål for perioden 20112015:

• energieffektiviteten er forbedret med 18 prosent

• vannforbruket med 23 prosent

• avfallsmengden med 17 prosent

• arbeidstakernes sikkerhet med 33 prosent og

• salget med 11 prosent.

Samlet sett har Henkel bedret forholdet mellom skapte verdier og miljømessig fotavtrykk med 38 prosent.

De nye målene. Innen 2020 vil selskapet redusere CO2-utslippet på sine produksjonssteder, vannforbruk og avfallsvolumet skal reduseres med 30 prosent per tonn produkter sammenlignet med 2010. Arbeidstakernes sikkerhet skal forbedres med 40 prosent og salget med 22 prosent per tonn produkter. En oppnåelse av disse målene vil resultere i en generell effektivisering på 75 prosent innen 2020 i sammenlignet med 2010.

Skoleprosjekt når rundt 63 000 barn

Selskapet Henkel har som å skape mer verdi med redusert miljøpåvirkning. Selskapet oppmuntrer også andre til å bidra for større bærekraft, dette går lenger enn å ha dialog med leverandører, kunder og forbrukere. Henkels ansatte er navet i bærekraftsambassadør-programmet. Som en del av programmet, fortsatte selskapets skoleprosjektinitiativ å vokse i 2015: Henkels ansatte får opplæring slik at de er i stand til å forklare viktigheten av bærekraftig atferd til andre, bl.a. skolebarn. Siden 2012 har rundt 6 200 Henkel-ansatte blitt bærekraftambassadører, og programmet har nådd rundt 63 000 skolebarn i 43 land.

Henkels prestasjoner i bærekraft ble nok en gang hedret i 2015 av ulike bærekraftsvurderinger og rangeringer. Henkel ble nok en gang inkludert i listen over "De 100 mest bærekraftige selskapene i verden" og fikk vurderingen "Gold" av EcoVadis. Selskapet mottok også en RobecoSAM Silver Class-pris.

Fotomateriell er tilgjengelig på http://www.henkel.com/press

Contact information:

Lars Witteck, Corporate Communications HQ

Phone   49 211 797 - 2606

E-Mail: lars.witteck@henkel.com

Cecilia L Destoup, Head of Corporate Communications Nordic region

cecilia.l.destoup@henkel.com

Henkel operates worldwide with leading brands and technologies in three business units: Laundry & Home Care, Beauty Care and Adhesive Technologies. Founded in 1876, Henkel holds globally leading market positions, both in the consumer and in the industrial businesses, with well-known brands such as Persil, Schwarzkopf and Loctite. Henkel employs about 50,000 people and reported sales of 18.1 billion euros and adjusted operating profit of 2.9 billion euros in fiscal 2015. Henkel’s preferred shares are listed in the German stock index DAX.

Tags: