Design fra Thailand, Sørkorea, Canada og Polen vinnere i International Design Award 2011

Jönköping,7 mars 2011. En av verdens største designkonkurranser for studenter med deltakere fra mer enn 50 land er avgjort. Vinnerne fra Thailand, Sørkorea, Canada og Polen ble presentert under en pressekonferanse som ble streamet live på Internett fra MARTA Museum i Herford i Tyskland 2. mars. International Design Award arrangeres av Hettich og REHAU, og selv om det ikke var noen skandinaviske bidrag blant vinnerne, var blant annet svenske Karl Malmvall medlem av juryen.

Det var åttende gang International Design Award ble arrangert da vinnerne ble offentliggjort under en live-streamet [www.internationaldesignaward.com] pressekonferanse 2. mars ved MARTA Museum i Herford i Tyskland. Bidrag fra over 50 land var med i konkurransen.

International Design Award arrangeres av Hettich og REHAU annethvert år. Formålet er å vise hvordan fremtidens møbler og innredninger kommer til å se ut. Denne gangen var temaet «Design your living space» innen oppholdsrom/soverom, kjøkken/matlaging og arbeidsplasser/kontor.

Vinnerne og deres design

Fem vinnere ble presentert uten innbyrdes rangering:

1. Studenter fra akademiet for bildekunst i Gdansk i Polen med «DisKee», et kjøkken tilpasset for funksjonshemmede.

2. Ontario College Arts & Design fra Canada med «Wave», en gjennomtenkt og interaktiv enhet for lagring, kjøling og frysing av matvarer. Systemet går på skinner og kan monteres på veggen.

3. Hwang Bohyun fra Sangmyung University i Sørkorea var en av fem vinnere med sitt møbel «Luggage», en hylle som kan konverteres til bagasje.

4. Samascha Samcharoen fra Chulalongkorn University i Thailand vant med sin oppvaskkum og avløpet «Fish», en direkte avspeiling av vannets kretsløp.

5. Mae Shaban fra University of Toronto i Canada med «Algeoli», et konsept som benytter forurenset luft og vann. Gjenvinningsprosessen har ulike visuelle lysstyrker.

– For Hettich er International Design Award en viktig del av utviklingsarbeidet og en måte å synliggjøre oss på blant designerne av fremtidens møbler og innredningsløsninger. Selv om ingen skandinaviske bidrag vant, har det vært flere bidrag fra skandinaviske designskoler enn tidligere år, sier Ulf Svensson, adm. dir. i Hettich Skandinaviska.

I den internasjonale juryen, som fokuserte på å bedømme nye materialer, teknologisk utvikling og intelligente funksjoner, satt blant annet svenske Karl Malmvall, en velkjent industridesigner med bland annet ti års fartstid på IKEA.

De fem beste konkurransebidragene belønnes med en International Design Award-skulptur, og hver av elevene som vant, får en pengepremie tilsvarende € 2000. Utmerkelsene vil bli overlevert under en seremoni som arrangeres av Hettich og REHAU ved universitetet eller høyskolen til hver enkelt vinner. De 50 beste bidragene vil få en diplom.

adm.dir., Hettich Skandinaviska

Hettich er verdensledende innen beslag og komponenter for møbler og innredning. Hettich har kunder innenfor møbelindustri, møbelsalg og produksjon. I Sverige og Norge selges og markedsføres produktene av Hettich Skandinaviska AB. Hettich International har 5 800 medarbeidere fordelt på de vel 100 landene der bedriften er representert – alltid nær kunden.