Bilprodusent tildeler Hexagon Composites oppdrag for levering av drivstoffbeholdere

En betydelig internasjonal bilprodusent har tildelt Hexagon Composites' heleide datterselskap Hexagon Raufoss oppdrag for levering av Type 4 høytrykks drivstoffbeholdere for komprimert naturgass (CNG).

Samarbeidet trer i kraft i tredje kvartal 2014 med en innledende fase for produktutvikling. De første leveransene skal etter planen starte i begynnelsen av 2017 og programmet vil løpe over en periode på inntil 7 år. Den estimerte leveranseverdien er på rundt 525 millioner norske kroner (ca. 90 millioner US dollar).

«Med dette oppdraget er Hexagon Composites den ledende leverandøren av Type 4 beholdere til segmentet for naturgassdrevne personbiler, og det bidrar til vekst i årene som kommer,» sier Jørn Helge Dahl, salgs- og markedsdirektør i Hexagon Raufoss. «Dette styrker dessuten CNG som drivstoffalternativ.»

Med rundt 70 prosent lavere vekt enn en Type 1-stålbeholder, vil Type 4-beholdere produsert av Hexagon Raufoss gi lavere drivstofforbruk. Naturgassdrevne kjøretøy har betydelig mindre utslipp enn bensin- og dieselkjøretøy.

Solveig D Sæther, kommunikasjonssjef, Hexagon Composites ASA
Telefon: +47 906 34 977 | solveig.saether@hexagon.no

David Bandele, CFO, Hexagon Composites ASA
Telefon: +47 920 91 483 | david.bandele@hexagon.no

Ragnar Holthe, Direktør CNG personbil, Hexagon Raufoss AS
Telefon: +47 970 74 245 | ragnar.holthe@hexagonraufoss.com

Om Hexagon Composites ASA
Hexagon Composites ASA er et børsnotert selskap med hovedkontor i Ålesund. Konsernet utvikler og produserer komposittbeholdere for oppbevaring og transport av ulike gasser under trykk.

www.hexagon.no