De første TITAN-modulene på nordamerikanske veier

(PRESSEMELDING)

Hexagon Composites datterselskap Lincoln Composites har inngått kontrakter til en total verdi av nærmere 3,5 millioner dollar (NOK 21 milllioner) for å levere lettvekts TITAN(TM)-transportmoduler til NG Advantage og LNG Energy Solutions i USA. Dette er selskapets første TITAN(TM)-bestillinger til det nordamerikanske markedet.

"De første TITAN(TM)-ordrene til det nordamerikanske markedet er en viktig milepæl for oss", sier Chet Dawes, salgsdirektør for Nord-Amerika. "TITAN(TM) har åpnet hjemmemarkedet for distribusjon av naturgass og gjør at våre kunder kan dra nytte av de samme operasjonelle kostnadsbesparelsene vi har sett demonstrert i andre deler av verden."

DOT spesialtillatelse
Det amerikanske transportdepartementet (DOT) tildelte Lincoln Composites i februar i år en spesialtillatelse som godkjenner bruk av TITAN(TM) i USA. Markedsinteressen for naturgass som alternativ energikilde er i rask vekst som følge av den store prisforskjellen mellom naturgass og olje. Selv med det omfattende rørledningsnettverket i USA, finnes det fortsatt mange kommersielle aktører utenfor nettverket som vil realisere betydelige besparelser ved å bytte til naturgass for å fylle energibehovene.

Det nordamerikanske markedet
Selskapet NG Advantage i Vermont leverer naturgass til større forretningskunder som ikke er koblet til rørledninger. NG Advantage vil fylle TITAN(TM)-trailere med CNG (komprimert naturgass) for levering til fabrikker, næringsmiddelprodusenter, feriesteder med helårsdrift, asfaltanlegg og andre storforbrukere av drivstoff i hele Vermont og i nabostatene New York, New Hampshire og det sørlige Maine.

LNG Energy Solutions er et Pennsylvania-basert selskap som ble dannet for å utnytte de raskt voksende skifergassressursene og sørge for langsiktige gassleveranser til kunder utenfor infrastrukturnettet for naturgass. Tradisjonelt har LNG (flytende naturgass) vært brukt av LNG Energy Solutions for å dekke kundenes behov, men med TITAN(TM)-trailere kan denne prosessen forenkles ved å bruke CNG i stedet for LNG og gjøre leveransen mer kostnadseffektiv for en større andel av leveransebehovet.

TITAN(TM) module on truck

Verdens største Type-4 beholdere
TITAN(TM)-gasstransportmoduler produseres av Lincoln Composites i USA og inneholder verdens største Type-4 beholdere. Hver modul har en vannkapasitet på 8510 liter og 250 bar (3600 PSI) trykk. Dette utgjør nesten 9500 liter diesel-ekvivalent (over 2500 gallon DGE) med drivstoff. Den modulbaserte utformingen gjør det mulig å frakte opptil 10 200 Sm3 (355 000 SCF) naturgass på en 12-meters trailer med en bruttovekt på mindre enn 30 tonn (66 000 pund). Med en betydelig lavere vekt og vesentlig større transportkapasitet har TITAN(TM) vist seg å redusere drivstofforbruket med mer enn 60 % i forhold til konvensjonelle stålbeholdere.

Ledende posisjon
Hexagon Composites ble i juni tildelt en ny kontrakt for levering av 55 TITAN(TM)-transportmoduler til SC Group i Thailand. Dette er den største enkeltkontrakten på TITAN(TM) på verdensbasis, og viser selskapets ledende stilling i Asia.

Hexagon Composites ASA er et børsnotert selskap med hovedkontor i Ålesund. Konsernet har 374 ansatte og hadde en omsetning på 992 millioner kroner i 2011. Konsernet utvikler og produserer komposittbeholdere for lagring og transport av forskjellige gasser under trykk og multiaksiale komposittforsterkninger.

Definisjoner:
Type-4        Komposittbeholder med polymer innebeholder (liner)
Bar             Måleenhet for trykk. 1 millibar = 100 N/m²
PSI             Pounds per Square Inch. Måleenhet for trykk som er spesielt vanlig i USA og Storbritannia
DGE           Diesel Gallon Equivalent
Sm3           Standard kubikkmeter (SCM)
SCF           Standard kubikkfot

Følg oss på Twitter @HexagonASA