Fjerde kvartal 2007 Hexagon Composites ASA

Viktige hendelser i Hexagon konsernet siden forrige kvartalsrapportering:
  • Feilproduksjon av et større antall beholdere på Ragasco. Dette var hovedårsaken til at selskapet fikk et svakt negativt resultat i kvartalet.
  • I høytrykksområdet ble det besluttet å bygge ny produksjonslinje for bussbeholdere (TUFFSHELL) og samlokalisere denne med linjen for storbeholdere TITAN.
  • PPG-Devold LLC, som leverer komposittarmeringer til det amerikanske markedet, og som startet sin virksomhet i første kvartal 2007, leverte i fjerde kvartal et positivt resultat.

Hexagon Composites hadde i fjerde kvartal 2007 en omsetning på 160,6 MNOK (115,4) og et driftsresultat før avskrivninger EBITDA på 5,4 MNOK (6,3). Driftsresultat EBIT ble på -5,3 MNOK  (-1,1).

I Ragasco oppstod en betydelig avviksproduksjon, som medførte et negativt driftsresultat på -1,7 MNOK (-9,4). I forretningsområdet for Høytrykksbeholdere (Lincoln/Raufoss), fikk Lincoln Composites et tilfredsstillende resultat i fjerde kvartal, mens Raufoss Fuel Systems hadde et negativt resultat grunnet fortsatt svak utvikling i det europeiske gassbussmarkedet. Samlet sett fikk høytrykksområdet et driftsresultat i fjerde kvartal på 1,2 MNOK (10,2). Innen forretningsområdet komposittarmeringer (Devold AMT) hadde PPG-Devold LLC et positivt driftsresultat. Konsolidert fikk forretningsområdet et driftresultat på -3,8 MNOK (3,9).