HEX - KJØPER PRODUSENT AV KOMPOSITTANKER I USA

Hexagon Composites er gjennom RAFS en av de ledende aktører i det europeiske markedet for høytrykkstanker i kompositt, og gjennom oppkjøpet av Lincoln Composites sikrer man seg en ledende posisjon i det amerikanske markedet samt etablerte kundeforhold i det asiatiske markedet.

Lincolns hovedfokus er høytrykkstanker i kompositt for gassdrevne busser. Virksomheten er markedsleder i USA på dette området. Markedslederskapet er oppnådd gjennom en kombinasjon av egenutviklet teknologi (patentert) og kostnadseffektiv produksjon. Lincoln Composites har i tillegg utviklet nye produkter som; hiv-kompensatorer og borestrenger for offshoremarkedet og komponenter for hydraulisk regenerering av bremseenergi til kjøretøy. Selskapet har samarbeidet med utvalgte kunder om utvikling av komposittanker for hydrogen, og leverer nå slike tanker til den forsøksvirksomhet med hydrogen som energibærer som pågår i mange land.

Adm.dir. i Hexagon, Erik Espeset, uttaler at han er svært fornøyd med at Hexagon nå er etablert i USA som markedsleder innenfor et av konsernets satsningsområder. Lincoln Composites' patenterte teknologi vil også bli anvendt for det europeiske markedet, noe som sikrer konsernets samlede konkurransekraft.  Espeset peker videre på at konsernets posisjonering overfor det kommende hydrogenmarked vil være betydelig styrket med de kunnskaper og de produkter Lincoln Composites kan bidra med.

Espeset understreker at det er betydelige synergieffekter mellom Lincoln og RAFS på områder som teknologi, utvikling, marked og innkjøp.  RAFS og Lincoln vil bli samordnet   for å kunne hente ut slike synergieffekter.

Ved oppkjøpet av Lincoln Composites vil Hexagon få et godt utgangspunkt for å forfølge strategien til RAGASCO, som etter godkjennelsen av sin propanbeholder av de amerikanske myndigheter, tar sikte på en snarlig etablering i USA. Espeset peker også på at Comrod som produserer  komposittantenner, gjennom dette vil styrke sitt nærvær i USA, noe som kan ha betydning for fremtidlige leveranser til det amerikanske forsvaret. Den nylig inngåtte intensjonsavtalen mellom Hexagon Composites og Lockheed Martin vil bli lettere å følge opp gjennom etableringen i USA.

For Hexagon ser derfor Espeset oppkjøpet av Lincoln Composites  som et svært viktig skritt i oppnåelse av flere strategiske mål for  konsernet.

Oppkjøpet vil bli finansiert med inngåtte låneavtaler med konsernets eksiterende bankforbindelse, og med  33,7 MNOK i ny egenkapital som ble hentet inn i desember 2004.

Kontaktperson: Administrerende direktør Erik Espeset tlf: 70 11 64 30/ 905 200 33

Nærmere beskrivelse av Lincoln Composites Inc. :

Hexagon har opprettet et datterselskap, Lincoln Composites inc, som vil kjøpe alle eiendelene og overta alle kortsiktige forpliktelser .

Den sivile virksomheten i Lincoln  ble i opprettet i begynnelsen av 1990-årene og fokuset ble etter hvert på høytrykkstanker for kompromert naturgass (CNG) og hydrogen.  I de senere år er nye produkter som drivakslinger, akkumulator flasker og bore-risere for offshoremarkedet utviklet.

Trykktankene produseres etter selskapets eget patenterte TUFFSHELL-system.  Dette er et design som kombinerer en varig hybridstruktur med energiabsorberende skum og karbonfiber. Tankene er bygget opp rundt en plast innebeholder, noe som har klare tekniske fordeler fremfor bruk av aluminium.  Bruk av plast er i tillegg billigere enn bruk av aluminium.  Selskapets produktkonsept har derfor klare konkurransefortrinn.

Selskapet arbeider med et ledende universitet om utviklingen av et integrert hydrogen lagringssystem for brenselceller for biler. 80 % av kostnadene i dette prosjektet dekkes av de amerikanske myndigheter. Selskapet har allerede utviklet og testet en tank for transport av hydrogen som er godkjent av de amerikanske myndigheter.

Hovedmarkedet for dagens produkter er bussmarkedet, som står for over 50 % av omsetningen. Markeder som tyngre biler, nyttekjøretøy og markeder utenfor USA har vokst de senere årene.

Det har vært en tilbakegang i bruk av CNG som drivstoff i busser i de senere år i USA. Dette skyldes en kombinasjon av manglende videreføring av incentiver, energiprisingen i USA og svakere kommunal økonomi (brukere av bussene). For 2005 er ordreinngangen bedre enn på flere år. Dette skyldes at selskapet har klart å få innpass også i andre kjøretøy typer enn busser, at bussmarkedet har tatt seg noe opp, en begynnende vekst for de nye produktene og at leveranser utenom USA øker.

Den nye amerikanske energiloven "Energy Act", som forventes å bli behandlet i løpet av 2005, vil ventelig ha incentiver for økt bruk av CNG i transportsektoren.  Dette vil i så fall gi et bidrag til vekst utover hva selskapet har reflektert i sine budsjetter.

Omsetningen i den sivile virksomheten i 2003 var 9,1 mill USD og foreløpige regnskapstall for 2004 viser en omsetning på 6,7 mill USD.

Siden virksomheten har vært en integrert del av et større  konsern eksisterer ikke regnskapstall som er representative for Lincoln Composites som en frittstående virksomhet.

Se vedlegg for Budsjett og åpningsbalanse for Lincoln Composites Inc.

Hexagon Composites ASA er et teknologiselskap med fokus på kompositt. Vi bruker innovative materialer og prosesser, og satser i utvalgte markedsnisjer globalt. Hexagon Composites er fokusert på å møte de strengeste sikkerhets- og miljøkravene. Vi gjør verden litt lettere!