Hexagon Composites åpner produksjonsanlegg for LPG-beholdere i Russland

PRESSEMELDING

Hexagon Composites' joint venture Rugasco åpnet i forrige uke Russlands første produksjonsanlegg for propangassbeholdere i kompositt i den store industribyen Nizhny Novgorod.

På åpningsseremonien deltok Valery Shantsev, guvernør for Nizhny Novgorod, Bård Ivar Svendsen, ministerråd ved den norske ambassaden, Yuriy Belyaev, styreleder i Autocomponent, Knut Flakk, styreleder i Hexagon Composites, samt andre representanter for myndigheter, eiere og kunder.

Rugasco ble etablert i 2012 som et joint venture mellom Hexagon Composites ASA og Autocomponent, en stor russisk produsent av plastkomponenter til bilindustrien og byggebransjen. Anlegget har kapasitet til å produsere 200 000 komposittbeholdere årlig. Virksomheten har i første omgang skapt 25 nye stillinger i Nizhny Novgorod.

- Åpningen av anlegget i Nizhny Novgorod markeder en ny fase i utviklingen av komposittbeholdere i det russiske markedet. Etableringen er et resultat av et godt samarbeid mellom Russland, Sverige og Norge, forteller Knut Flakk, styreleder i Hexagon Composites.

Den automatiserte produksjonslinjen er overført fra Hexagons datterselskap Composite Scandinavia AB i Sverige, som ble avviklet i 2012.

Russland er en av verdens største produsenter av naturgass og har implementert en strategi for bedre utnyttelse av naturgassressursene innenlands. Åpningen av det nye produksjonsanlegget for LPG-beholdere er derfor gode nyheter for russiske myndigheter. Det forventes også at dette vil stimulere salget av Hexagons høytrykksbeholdere i kompositt for lagring og transport av naturgass til det russiske markedet.

Valery Shantsev, guvernør i Nizhny Novgorod

Yuriy Belyaev, styreleder i Autocomponent

Knut Flakk, styreleder i Hexagon Composites

Velkomstbrev fra Russlands statsminister, Dmitry Medvedev

Det automatiserte produksjonsanlegget
ved Rugasco

Artyom Avetisyan, styreleder i Leaders'
Club, holder den lette komposittbeholderen.

Ansatte i Rugasco og Hexagon samlet
foran Rugasco logoen

Utenfor Rugasco anlegget

Hexagon Composites ASA er et børsnotert selskap med hovedkontor i Ålesund. Konsernet har mer enn 500 ansatte og hadde en omsetning på 1 033 millioner kroner i 2012. Konsernet utvikler og produserer komposittbeholdere for lagring og transport av forskjellige gasser under trykk og multiaksiale komposittarmeringer.

Solveig D Sæther, kommunikasjonssjef, Hexagon Composites ASA