Hexagon Composites ASA : Flere TITAN-moduler på nordamerikanske veier

Gjennom det heleide datterselskapet Hexagon Lincoln har Hexagon Composites mottatt den største TITAN(TM)-ordren fra Nord-Amerika så langt, til en total verdi av rundt USD 11 millioner (NOK 64 millioner) med en mulig utvidelse til nærmere USD 22 millioner (NOK 128 millioner), for levering av TITAN(TM)-transportmoduler til Xpress Natural Gas i USA.

"Det er fortsatt stor interesse for TITAN(TM) i det nordamerikanske markedet", sier Chet Dawes, salgsdirektør for Nord-Amerika. "Fordelene ved TITAN(TM) blir kjent over hele verden, og vi gleder oss over å ha en så god samarbeidspartner som Xpress Natural Gas til å demonstrere bruken av TITAN(TM) i USA."

Selskapet Xpress Natural Gas (XNG) er basert i Massachusetts og leverer nordamerikansk naturgass til store forretningskunder som er basert i nordøst, og som for tiden ikke mottar gass gjennom rørledninger. XNG vil utvide sin eksisterende TITAN(TM)-flåte og levere CNG (komprimert naturgass) til kommersielle og kommunale kunder i nordøstlige USA og østkysten av Canada.

"Vi er godt fornøyd med vår erfaring med TITAN (TM) moduler. Kombinasjonen av lav vekt og høyere lagringskapasitet har redusert våre kostnader, "sier John Nahill, president Xpress Natural Gas LLC. "Vi forventer at TITAN (TM) skal bli standard hos alle våre store kunder."

I 2012 tildelte Det amerikanske transportdepartementet Hexagon Lincoln en spesialtillatelse til å bruke TITAN(TM)-transportmoduler i USA. Samme år ga Det kanadiske transportdepartementet en tilsvarende tillatelse til bruk av TITAN(TM) i Canada. Markedets interesse for naturgass som alternativ energikilde øker raskt grunnet den store prisforskjellen mellom naturgass og olje. Selv med det omfattende rørledningsnettverket i USA finnes det fortsatt mange kommersielle aktører utenfor nettverket som vil realisere betydelige innsparinger ved å bytte til naturgass for å fylle energibehovene.

TITAN(TM)-gasstransportmoduler produseres av Hexagon Lincoln i USA og inneholder verdens største type 4-sylindre. Den modulbaserte utformingen gjør det mulig å frakte opptil 10 200 Sm3 (355 000 SCF) naturgass på en 12-meters trailer med en bruttovekt på mindre enn 24 tonn (53 000 pund). Med en betydelig lavere vekt og vesentlig større transportkapasitet har TITAN(TM) vist seg å redusere drivstofforbruket med mer enn 60 prosent i forhold til konvensjonell ståltrailerteknologi.

I 2012 leverte Hexagon Lincoln mer enn 70 lettvekts TITAN(TM)-transportmoduler over hele verden, og så langt i år er selskapet allerede tildelt kontrakter for levering av over 130 TITAN(TM)-moduler til Mexico, Asia, Sør-Amerika og USA.

Chet Dawes, salgsdirektør for Nord-Amerika
Telefon: +1 402 470-5015 | chet.dawes@hexagonlincoln.com

Solveig D Saether, kommunikasjonssjef, Hexagon Composites ASA

Hexagon Composites ASA er et børsnotert selskap med hovedkontor i Ålesund. Konsernet har mer enn 500 ansatte og hadde en omsetning på NOK 1033 millioner i 2012. Konsernet utvikler og produserer komposittbeholdere for lagring og transport av forskjellige gasser under trykk og multiaksiale komposittforsterkninger.

Twitter: @HexagonASA