Hexagon Composites ASA har ansatt ny direktør for CNG-beholdere personbil

Hexagon Composites ASA har ansatt Ragnar Holthe som direktør for CNG-beholdere til personbil.

Ragnar Holthe tiltrådte den nyopprettede stillingen 2. mai 2012 og vil være ansvarlig for produktområdet CNG-beholdere til personbiler. Holthe kommer fra stillingen som Manager R&D programs i Benteler Aluminium Systems hvor han den siste tiden har vært ansvarlig for FoU programmer innen aluminiumteknologi samt utvikling av et nytt forretningsområde innen ekstruderte hjulopphengskomponenter. Ragnar Holthe har doktorgrad fra NTNU (tidligere NTH) i materialteknikk, og har bred erfaring fra diverse lederstilling innen utvikling og produksjon i Hydro Aluminium Structures og Raufoss Automotive Chassis Structures.

Ansettelsen skjer på bakgrunn av konsernets interne omorganisering av produktområdene for LPG og CNG beholdere. Hexagon Composites har besluttet å skille ut produktområdet for CNG personbil fra Ragasco og fusjonere dette med Raufoss Fuel Systems virksomhet innenfor CNG buss og bulk transport. Det utvidede Høytrykksområdet vil fokusere på å holde den ledende posisjonen i et sterkt voksende CNG-marked, samt å hente ut synergier mellom den europeiske og amerikanske virksomheten.

"CNG-beholdere i kompositt for personbiler er et meget interessant område både teknologisk og markedsmessig. Dette er sikkerhetsprodukter med høye krav til kvalitet. Hexagon Composites har vært først ute i markedet og har en konkurransefordel som vi må holde på. I løpet av kort tid har konsernet utviklet dette området og er i ferd med å etablere serieproduksjon av trykkbeholdere i kompositt til nye biler. Dette betyr meget store utfordringer for en forholdsvis ung CNG-organisasjon med hensyn til produktkvalitet og leveringsforpliktelser mot krevende kunder de neste månedene. Med 20 års erfaring fra produktutvikling og launchprosesser overfor de mest krevende bilprodusentene ser jeg at dette blir en veldig nyttig ballast for å kunne møte de utfordringene CNG personbil står overfor på kort og lengre sikt," kommenterer Ragnar Holthe.

Ragnar Holthe, direktør CNG beholdere for personbiler

"Vi er godt fornøyd med å få Ragnar på laget. Han har solid og relevant erfaring fra den høyautomatiserte industrien på Raufoss, og vil være en viktig ressurs i forbindelse med utviklingen av CNG-beholdere for personbiler," kommenterer Tore J. Fjell, konserndirektør i Høytrykksområdet.

I stillingen som direktør vil Holthe være basert på Raufoss med totalansvar for forretningsområdet CNG-beholdere for personbil. Produktområdet er ytterligere styrket gjennom ansettelse av produksjonssjef, kvalitetsansvarlig og produktutvikling. Det planlegges videre en styrking av organisasjonen med 2-3 personer.

Hexagon Composites utvikler og produserer drivstofftanker i kompositt for naturgass (Compressed Natural Gas) og biogass til personbilmarkedet. Biler som bruker gass som drivstoff, gir mindre utslipp enn bensin- og dieselbiler og bidrar til et renere miljø.

Hexagon Composites ASA er et børsnotert selskap med hovedkontor i Ålesund. Konsernet har 374 ansatte og hadde en omsetning på 992 millioner kroner i 2011. Konsernet utvikler og produserer komposittbeholdere for lagring og transport av forskjellige gasser under trykk og multiaksiale komposittarmeringer.

Følg oss på Twitter @HexagonASA

For mer informasjon, ta kontakt med:
Solveig D Sæther, kommunikasjonssjef, Hexagon Composites ASA
Mobil: +47 906 34 977 | E-post: solveig.saether@hexagon.no