Hexagon Composites ASA har inngått joint-venture avtale i Russland

Hexagon Composites har inngått en joint-venture avtale med det russiske selskapet Autocomponent om et samarbeid om markedsføring og salg av LPG- og CNG- beholdere i Russland. Autocomponent er et privateid russisk selskap som produserer høykvalitetsprodukter i plast for vestlig og russisk bilindustri. Med bakgrunn i dette samarbeidet er det nå etablert følgende mål for joint-venture selskapet, Rugasco, som eies med 51 % av Autocomponent og 49 % av Hexagon Composites:

• Salg av Hexagon Composites produkter i Russland innenfor LPG- og CNG-sektoren, dvs levere LPG- og CNG-beholdere til gassindustrien, bil - og bussindustrien, samt bulktransport.

• Oppstart av produksjon av LPG-beholdere i Russland. Dette skal skje gjennom at eksisterende produksjonsutstyr hos Composite Scandinavia, skal danne grunnlaget for slik produksjon. Det forventes at denne produksjonen vil kunne starte leveringer i løpet av første halvår 2013.

• Dersom markedsutviklingen på CNG-området viser seg å utvikle seg positiv, vil selskapet også vurdere å starte opp produksjon av CNG-beholdere.

Russland har en erklært intensjon om å bedre utnytte landets gassressurser innenlands. Opprettelsen av produksjon av kjerneprodukter for en bedre utnyttelse av gassen i deler av distribusjonskjeden sees derfor som positivt fra russiske myndigheter. Hexagon Composites forventer imidlertid at det vil ta tid for det russiske markedet åpnes for fullt for de produktene Hexagon Composites kan levere, og det derfor forventes et moderat salg inn mot det russiske markedet i det korte løp.

Erik Espeset, Konsernsjef, Hexagon Composites ASA
Mobil: +47 905 20 033 | E-post: erik.espeset@hexagon.no