Hexagon Composites datterselskap Devold AMT starter drøftinger med tillitsvalgte

Hexagon Composites datterselskap Devold AMT, har besluttet å igangsette drøftinger med tillitsvalgte, med den hensikt å flytte gjenværende produksjon av komposittarmeringer i Langevåg til selskapets fabrikk i Litauen. Inntil 26 ansatte vil bli berørt av den foreslåtte nedleggelsen.

Avgjørelsen skjer på bakgrunn av underskuddet som forretningsområdet har hatt gjennom flere år. Selskapet opplever en positiv omsetningsvekst, men marginene på produktene som selskapet leverer, er ytterligere redusert etter finansuroen de siste årene. Devold AMT er derfor tvunget til å tilpasse kostnadsnivået til markedet som selskapet opererer i.

"Dette er en beklagelig, men nødvendig avgjørelse," sier Kåre Dybvik, administrerende direktør ved Devold AMT. "Det vil være en betydelig gevinst i å samle all produksjon i Litauen og bedriften er avhengig av å bedre marginbildet for å kunne snu den negative utviklingen."

Selskapets strategi er å være markedsleder innen leveranser av komposittarmeringer, og flyttingen er et ledd i posisjoneringen for videre vekst i Europa. Det planlegges også videre utbygging av kapasitet i produksjonsanlegget i Litauen. Med leveranser ut fra Litauen vil en komme nærmere kundene i det europeiske markedet og få en mer effektiv logistikk.

Som en av hovedaktørene i bransjen over 20 år, har Devold AMT opparbeidet seg erfaring og høy kompetanse innen produksjon av komposittarmeringer. Denne kompetansen vil ivaretas videre i selskapet selv om all produksjon samles i Litauen. Hovedkontoret vil fortsatt være lokalisert i Langevåg.

I tillegg til fabrikkene i Langevåg og Litauen, har Devold AMT et datterselskap i North Carolina, USA, som produserer og leverer komposittarmeringer til det amerikanske markedet.

Hexagon Composites ASA er et børsnotert konsern med hovedkontor i Ålesund, Norge. Konsernet har 371 ansatte og omsatte for 846 MNOK i 2010. Konsernet utvikler og produserer komposittbeholdere for oppbevaring og transport av ulike gasser under trykk, og strikkede komposittarmeringer som gjør vindmøller, båter og konstruksjoner lettere og sterkere.

Erik Espeset, konsernsjef, Hexagon Composites ASA
Telefon: +47 905 20 033 | E-post: erik.espeset@hexagon.no