Hexagon Composites har inngått avtale med Saertex om salg av Hexagon Devold

Hexagon Composites ASA har i dag inngått avtale om å selge alle aksjene i det heleide datterselskapet Hexagon Devold AS til det tyske selskapet SAERTEX GmbH & Co. KG ("SAERTEX"). Gjennomføring av transaksjonen vil finne sted 30. januar.

SAERTEX betaler 115 millioner kroner for transaksjonen, samt eventuelle netto endringer i egenkapital i fjerde kvartal 2013, for egenkapital og intern langsiktig gjeld. Den samlede kontanteffekten for Hexagon Composites er anslått til å være omtrent den samme. Det estimeres at salget vil gi en mindre positiv gevinst (fra bokført verdi) etter transaksjonskostnader. Langsiktig ekstern gjeld hos Hexagon Devolds datterselskap i Litauen på 16,8 millioner kroner vil bli overført til den nye eieren.

SAERTEX er en global markedsleder innen multiaksiale matter med hovedmarkeder innen vindkraft, romfart, bygg og anlegg, bilindustrien og skipsbygging. SAERTEX er et privateid selskap med en omsetning på 250 millioner euro. Hovedkvarteret til selskapet er i Saerbeck, Tyskland, og har produksjonsanlegg i Tyskland, Frankrike, Portugal, USA, Brasil, Sør-Afrika, India og Kina. SAERTEX vil beholde Devold AMT som en parallell merkevare og opprettholde nåværende virksomhet i Litauen, USA og Norge.

Hexagon Devold hadde en omsetning i de tre første kvartalene i 2013 på 133 millioner kroner, driftsresultat på 4,9 millioner kroner, eiendeler på 206 millioner kroner og gjeld på 194 millioner kroner. Selskapet har 125 ansatte.

«Vi er svært fornøyd med å fullføre transaksjonen med SAERTEX. SAERTEX er en av de ledende aktørene innen multiaksiale armeringsduker, og transaksjonen vil gi Hexagon Devold og selskapets ansatte en sterk industriell eier», kommenterer konserndirektør Tore J. Fjell. «Transaksjonen vil gjøre det mulig for Hexagon Composites å fokusere på sin kjernevirksomhet innen de sterkt voksende markedene for høytrykksbeholdere og LPG-beholdere.»

Tore J. Fjell, konserndirektør, Hexagon Composites ASA
Telefon: +47 920 33 337 | tore.fjell@hexagon.no