Hexagon Composites setter standarden for fremtidens hydrogenløsninger

Hydrogen er en av fremtidens viktigste energibærere og kan bidra til å møte veksten i verdens energibehov. Det gir ren og fornybar energi, og er velegnet som drivstoff for kjøretøy. Som drivstoff vil hydrogen være 100 % miljøvennlig, så lenge selve produksjonen av hydrogen skjer på en miljøvennlig måte.

Hexagon Composites ser et stort potensial for hydrogen som energibærer i fremtiden, og har i flere år hatt en sentral rolle i utviklingen av lagringsteknologi for hydrogen som drivstoff. Bruken av hydrogen under høyt trykk fremstår i dag som den beste og mest kostnadseffektive løsning for å anvende hydrogen som energibærer for kjøretøy. Som verdens ledende produsent av høytrykksbeholdere i kompositt, deltar Hexagon Composites i flere prosjekter med utvikling av tilpassede beholdere til busser, biler, fyllestasjoner og transport av hydrogen.

Hexagon Composites har utviklet første generasjon komposittbeholdere, og arbeider aktivt med å sette føringer for den videre utviklingen av komposittbeholdere for lagring av hydrogen under høyt trykk. Med Hexagon Composites teknologi muliggjøres høyt lagringstrykk med tilsvarende stor lagringskapasitet i et begrenset volum i kjøretøy og fyllestasjoner.

EU-kommisjonen har lagt frem et forslag til ny transportplan som vil forby bruk av bensin- og dieselbiler i byer for å tvinge frem andre transportmidler. Kommisjonen vil halvere antall bensin- og dieselbiler i urbane strøk innen 2030 og fase dem helt ut innen 2050. Om målene i handlingsplanen nås, vil EU kunne oppnå en utslippsreduksjon av klimagasser på 60% fra alle typer transport innen 2050.

I følge den foreslåtte planen vil EU satse på biler som går på elektrisitet eller hydrogen. Flere europeiske land har allerede etablert testprogrammer for utbygging av nasjonale nettverk med fyllestasjoner for hydrogen, og de største bilprodusentene har i flere år arbeidet med forsøksprogrammer for utvikling av kjøretøy basert på hydrogen som energibærer. Hexagon Composites mener at dette er et realistisk, men ambisiøst mål. Det er fremdeles både politiske og økonomiske barrierer som må forseres før hydrogen kan kommersialiseres.

Hexagon Composites forretningsområde, Raufoss Fuel Systems, gjennomførte i 2010 en europeisk typegodkjenning av en unik stasjonær beholder som tillater bruk av 950 bar trykk for lagring av komprimert hydrogen til bruk på fyllestasjoner. Denne beholderen representerer et teknologisk gjennombrudd og vil forenkle utbyggingen av tankfyllestasjoner. Dette produktet er nå levert til tankfyllestasjoner for hydrogen i fem land på to kontinenter.

Konsernet er initiativtager i et større utviklingsprogram hvor kontrollert og sikker bruk av hydrogen om bord i kjøretøyer er i fokus. Programmet er tilpasset de behov bilindustrien har indikert som nødvendig for kommende generasjoner hydrogenbiler. Raufoss Fuel Systems er også initiativtager og partner i flere internasjonale FoU-prosjekter og i utviklingen av nye internasjonale standarder og regelverk for komposittbeholdere og tilhørende applikasjoner.

Hexagon Composites er verdensledende leverandør av komplette lagrings- og transportsystemer for naturgass og hydrogen til bussindustrien og for bulktransport av gass under trykk. Produktspekteret omfatter lettvektssystemer for lagring av naturgass og komprimert hydrogen.

Hexagon Composites ASA er et børsnotert konsern med hovedkontor i Ålesund, Norge. Konsernet har 371 ansatte og omsatte for 846 MNOK i 2010. Konsernet utvikler og produserer komposittbeholdere for oppbevaring og transport av ulike gasser under trykk, og multiaksiale komposittarmeringer.

Solveig D Sæther, Kommunikasjonssjef, Hexagon Composites ASA
Telefon: +47 70 11 64 45 | E-mail: solveig.saether@hexagon.no