Hexagon Composites tildelt betydelig TITAN-kontrakt i Thailand

Hexagon Composites har, gjennom det heleide datterselskapet Lincoln Composites, blitt tildelt en ny stor kontrakt for levering av 55 lettvekts TITAN(TM)-transportmoduler til SC Group i Thailand. Dette er Hexagon Composites' hittil største enkeltkontrakt på TITAN(TM) på verdensbasis, og viser selskapets ledende stilling og engasjement i Asia.

SC Group er en ledende leverandør av integrerte logistikktjenester i Thailand. Det statseide olje- og gasselskapet PTT Public Company Limited har nylig tildelt SC Group en kontrakt for transport av CNG (komprimert naturgass) med TITAN(TM)-transportmoduler.

Kontrakten vil medføre stor aktivitet hos Lincoln Composites i tredje kvartal 2012.

På verdensbasis utgjør Thailand det største markedet for veitransport av naturgass fra rørledningstilknyttede hovedstasjoner til fyllestasjoner. Det er for øyeblikket mer enn 1500 trailere med stålbeholdere i drift i landet. Grunnet en betydelig lavere vekt og en vesentlig større transportkapasitet gir TITAN(TM) en reduksjon i drivstofforbruket på mer enn 60% i forhold til stålbeholdere.

"Ytelsen til TITAN(TM) tilfredsstiller PTTs strenge krav til  redusert miljøforurensing samt reduserte kostnader knyttet til gassdistribusjonslogistikken. Tatt i betraktning at vi allerede har TITAN(TM)-trailerparker i drift for Petronas i Malaysia og Petrovietnam, ser vi denne første ordren fra Thailand som et viktig gjennombrudd i Asia. Dette viser hvor konkurransedyktig TITAN(TM) er, selv i forhold til lavkostalternativer. Vi ble tildelt denne kontrakten i sterk asiatisk konkurranse," sier Frank Häberli, Vice President High-pressure cylinders i Hexagon Composites.

"SC Group er stolt over å være den første TPL (Third Party Logistics) transportør i Thailand som tar i bruk TITAN(TM)-moduler. TITAN(TM)-modulene er lette, sikre og kostnadseffektive. Dette bidrar til å redusere drivstofforbruket og reduserer belastningen på miljøet," sier Nuttaphob Ratanasuwanthawee, styreformann og administrerende direktør i SC Group.

TITAN(TM)-gasstransportmoduler fra Lncoln Composites inneholder verdens største type 4-sylindre der hver enhet er utformet med en vannkapasitet på 8500 liter og 250 bar trykk. Den modulbaserte utformingen gjør det mulig å frakte opptil 13 500 Sm3 naturgass på en 12-meters trailer med en bruttovekt på mindre enn 30 tonn. TITAN(TM) brukes i dag i Asia og Sør-Amerika.

Erik Espeset, konsernsjef, Hexagon Composites ASA
Telefon: +47 90 52 00 33 | E-post: erik.espeset@hexagon.no