Hexagon Composites viser kostnadsbesparelser for gasstransportindustrien

Hexagon Composites forretningsområde Lincoln Composites har signert kontrakter med to vietnamesiske selskaper om levering av høytrykkstanker og -lagringsmoduler i kompositt. Kontraktenes totale verdi er ca. 3,2 millioner euro.

Selskapet vil levere både 40 fots TITAN(TM) og 20 fots Smartstore(TM) -moduler med 450 liters TUFFSHELL®-sylindere til Petrovietnam Gas South og CNG Vietnam Joint Stock Company. Dette er den tredje ordren til Petrovietnam og er en bekreftelse på kontinuitet og partnerskap.

Lettvektstankene i kompositt vil bli brukt til transport av komprimert naturgass til keramiske prosesseringsanlegg som krever et høyt forbruk av gass med svært høy gjennomstrømningshastighet. Etterspørselen etter effektive gasstransportmoduler som TITAN(TM) forventes å øke etter hvert som mer naturgass allokeres til industriell anvendelse i Vietnam.

"De nye kontraktene beviser klart at Hexagon Composites har en ledende posisjon i Vietnam, som den mest foretrukne leverandøren av bulktransportløsninger for gass, " sier Goh Tat Chuan, direktør for forretningsutvikling ved Lincoln Composites.

"TITAN(TM) er for tiden det mest avanserte og effektive systemet for bulktransport av gass i Vietnam. Det er lett å drive og vedlikeholde. Og det som er enda viktigere er at vi, på grunn av modulenes effektivitet, også har registret betydelige kostnadsbesparelser i våre driftsoperasjoner," sier Ha Anh Tuan, viseadministrerende direktør for Petrovietnam Southern Gas Company.

Siden TITAN(TM) -modulene ble kommersielt tilgjengelige i 2010, har ca. 30 TITAN(TM) -moduler blitt satt i drift på veiene i Vietnam. Den nåværende ordremengden fra ledende CNG -aktører i Vietnam viser tydelig at TITAN(TM) ikke bare er vel akseptert i Vietnam, men også at det gir kostnadsbesparelser for gasstransportselskapene.

Hexagon Composites utvikler og produserer trykkbeholdere i kompositt som kjennetegnes av høy styrke kombinert med lav vekt. Konsernets TITAN(TM) moduler sikrer en trygg og enkel transport i ISO- containere. En 40 fots TITAN(TM) -modul kan transportere ca. 10 000 m3 komprimert naturgass (CNG). Dette betyr at modulene vil gi en kapasitetsøkning, noe som igjen gjør det mulig å transportere mer enn to ganger så mye gass som ved bruk av konvensjonelle løsninger i stål, siden kjøretøyets totale bruttovekt reduseres med flere tonn. Denne økningen av nyttelasten gjør også at færre trailere kan transportere mer gass over hele landet og at driften av gasstransporten blir mer effektiv. 20 fots SmartstoreTM -moduler gir utmerket lagringseffektivitet og fungerer som en midlertidig lagringsløsning i områder der veibanen ikke tåler bruk av en 40 fots trailer.

Hexagon Composites bygger videre på suksessen med utvidet forretningssamarbeid med eksisterende kunder i Vietnam, ved å introdusere TITAN(TM) extenders. I disse benyttes grupper av lettvekts TUFFSHELL -sylindere som gjør det mulig for kunden å utnytte ledig plass på traileren til å øke den allerede betydelige kapasiteten til TITAN(TM) -modulen. En utvidelse foran på traileren kan øke kapasiteten med over 2 200 m3 og en utvidelse på toppen kan øke kapasiteten med over 1 700 m3. I kombinasjon med en TITAN(TM) -modul gir utvidelsene en total kapasitet på nesten 14 000 m3 naturgass.

Lincoln Composites er verdens ledende leverandør av komplette lagring- og transportsystemer for naturgass og hydrogen til bussindustrien og for bulktransport av gass under trykk. Selskapet driver ett av verdens mest avanserte anlegg for design, testing og produksjon av høytrykksbeholdere i kompositt. Lincoln Composites er lokalisert i Nebraska, USA.

Hexagon Composites ASA er et børsnotert selskap med hovedkontor i Ålesund, Norge. Gruppen har 371 ansatte og hadde en omsetning på 846 millioner NOK i 2010. Gruppen utvikler og produserer komposittbeholdere for lagring og transport av ulike gasser under trykk og multiaksiale komposittforsterkninger.

Solveig D. Sæther, Kommunikasjonssjef, Hexagon Composites ASA.
Telefon: +47 906 34 977 / E-post: solveig.saether@hexagon.no

Bilde: