Ragasco back on track

Ragasco AS øker produksjonen til 6.000 gassbeholdere i døgnet som et resultat av ombyggingen tidligere i år.

Hexagon Composites ASA's heleide datterselskap, Ragasco AS, kan konstatere at fabrikken har økt produksjonskapasiteten av gassbeholdere fra 4.500 i til 6.000 enheter i døgnet, og er tilbake på et nivå med en driftsmargin på 20 %.

Ragasco AS gjennomgikk en ombyggingsprosess av fabrikkanlegget på Raufoss ved årsskiftet 2009/2010 som resulterte i manglende leveransekapasitet og lavere omsetning i første kvartal. Fabrikkanlegget ble stoppet i midten av desember for en større ombygging, og ble ferdigstilt i slutten av januar. Deler av februar ble også brukt til oppkjøring av fabrikkanlegget, og dermed realiserte man en relativt svak produksjonstakt i denne perioden.

Fra mars har det vært en god utvikling i produktiviteten ved det helautomatiske produksjons-anlegget. Markedet for Ragascos LPG beholdere i kompositt er godt, og selskapet legger opp til videre vekst i salget fremover sammenlignet med rekordåret 2009. Hexagon Composites ASA annonserte tidligere i sommer en ny storkontrakt med PDVSA på leveranse av 300 000 gassbeholdere til Venezuela. Med den økte produksjonskapasitet er Ragasco AS posisjonert for ytterligere vekst i dette spennende markedet.

"Etter endt ombygging og igangkjøring vises et markert taktskifte for Ragasco. All honnør til produksjonsstaben og andre involverte for eksemplarisk og standhaftig innsats i dette krevende prosjektet," uttaler administrerende direktør ved Ragasco AS, Øyvind Hamre.

Ragasco AS utvikler og produserer trykkbeholdere i kompositt for transport og oppbevaring av progangass (LPG) og komprimert naturgass (CNG).

***

Hexagon Composites ASA er et børsnotert konsern med hovedkontor i Ålesund. Konsernet har 315 ansatte og omsatte for 867,5 MNOK i 2009. Konsernet utvikler og produserer komposittbeholdere for oppbevaring og transport av ulike gasser under trykk, og multiaksiale komposittarmeringer.

Erik Espeset, konsernsjef, Hexagon Composites ASA
Telefon: +47 90 52 00 33 | E-mail: erik.espeset@hexagon.no