STERK FREMGANG PÅ LEVERINGER TIL VINDENERGI, MEN BLANDET RESULTAT

Virksomhetsområdet komposittantenner (Comrod AS) fikk en svak måned i mars når det gjalt leveringer til det militære marked. Samlet sett bidrog det til at omsetningen falt til 11.5 MNOK (- 1.9 MNOK) og at driftsresultatet (- 0.0 MNOK) ble svekket tilsvarende (-1.7 MNOK). Selskapet bearbeider flere interessante prosjekter.

Konsernets driftsinntekter ble 34.4 MNOK, driftsresultatet - 1.2 MNOK (- 0.9 MNOK skyldes beregnet arbeidsgiveravgift på konsernets opsjonsordning), mens resultat etter skatt ble - 1.4 MNOK. Egenkapitalandelen var 56.8 %.

Det er nå besluttet at Airbus skal bygge neste generasjons fly, Airbus A 380. Devold AMT er i ferd med å inngå en ny utviklingsavtale med Airbus UK med en ramme på 22 MNOK løpende over tre år vedrørende utvikling av karbonfiberarmeringer.

Aktørene i vindenergisektoren venter fortsatt sterk vekst i 2001. Innføringen av prinsippet 'renewable portfolio standard', som bl.a. innebærer at et energiselskap må levere en viss andel energi fra fornybare ressurser (ellers blir det avgiftsbelagt), forventes å forsterke fremgangen. Prinsippet er allerede under uttesting i USA og vurderes tatt i bruk i enkelte land/regioner innen EU. Det forventes et EU-direktiv som bygger på dette prinsippet.

Fullstendig rapport er tilgjengelig på følgende link:

Kontaktperson:
Adm.dir. Tore J. Fjell