Geir Inge Solberg ny konsernsjef i Acta

Acta har det siste året vært gjennom en krevende periode med stort fokus på regulatoriske, markedsmessige og organisatoriske forhold. De fleste av disse forholdene er nå avklart og det er lagt en plan for den nye kursen til Acta fremover. Strategien som ble presentert på selskapets kapitalmarkedsdag 24. juni står ved lag og Solberg er meget godt kvalifisert for å gjennomføre prosessen. Det er enighet om at skifte av ledelse på dette tidspunkt er naturlig for konsernet.

Geir Inge Solberg ble ansatt i Acta-konsernet i 2000 som administrerende direktør for Acta Fondsforsikring ASA, og i 2002 som leder av produkt og forvaltning i Acta Asset Management ASA, hvor han nylig ble utnevnt til administrerende direktør. Solberg kom til Acta fra stillingen som administrerende direktør i Vital Fondsforsikring AS, og har hatt ulike lederstillinger innen bank og finans. Solberg er utdannet siviløkonom fra Norges Handelshøyskole.

Simen Mørdre ble konsernsjef i Acta i 2005. Mørdre kom da fra stillingen som partner i konsulentselskapet Korn/Ferry International, og hadde før det ulike lederstillinger i DnB-konsernet og i Orkla-konsernet.

- I Acta har jeg opplevd fire begivenhetsrike år med dyktige og energiske medarbeidere. Det er sjelden man opplever så mye pågangsmot og optimisme i en organisasjon som i Acta. Jeg er stolt over det vi har oppnådd sammen. Det er ikke til å legge skjul på at det siste året har vært tøft for meg og mine kolleger. Nå er en ny kurs staket ut for Acta og det er et godt tidspunkt å gi ansvaret for implementeringen til Solberg.

Acta Holding ASA

Kontaktperson: