Nytt Acta og ny konsernsjef

Acta har økt sin satsing på de største og mest velstående kundene i det strategiske segmentet. Disse kundene har vanligvis investeringsporteføljer på mellom NOK 500 000 og NOK 10 millioner og vil få sin egen rådgiver som yter førsteklasses rådgivningstjenester i et konsept som heter Acta Invest. Acta vil gradvis øke sin satsing på kunder med investeringsporteføljer i den øvre enden av dette intervallet. Disse kundene har vanligvis mer sammensatte rådgivningsbehov og vil betjenes av en rådgivningsgruppe i et forretningskonsept som heter Acta Partner.

Acta vil utvikle en alternativ modell med et fast forvaltningshonorar og en fortjenestedeling som et alternativ til dagens prismodell.   Segmentet for kunder med investeringsporteføljer på mellom NOK 100 000 og 500 000 vil fremover ytes service i form av produktinformasjon og gjennomføring av transaksjoner som kundene har plassert per telefon eller online. Acta Direkte, som dette konseptet heter, har ambisjoner om å utvide tilbudet til også omfatte f.eks. online aksjemegling.

Acta med lønnsom drift eksklusiv restruktureringskostnader
Brutto nytegning i andre kvartal var NOK 703 millioner. Driftsresultatet ble NOK -34 millioner for kvartalet. Sett vekk fra restruktureringskostnader på NOK 40 millioner, hvorav NOK 5 millioner er knyttet til skatt, ville driftsresultatet vært NOK 1 million. "Vi er tilfredse med at driften er lønnsom hvis man ser bort fra restruktureringskostnader," sier konsernsjef Geir Inge Solberg.

Den nye forretningsmodellen har ført til at vi har måttet justere organisasjonen betraktelig. Acta har redusert antall ansatte fra 426 til 345 i løpet av kvartalet. Denne reduksjonen er hovedsakelig utført i Norge. En lignende prosess vil bli sluttført i løpet av august i Sverige. Omtrent 270 personer vil være ansatt i Acta-konsernet fremover. Konsernet forventer en reduksjon av de årlige kostnadene på omtrent NOK 100 millioner på grunn av disse kuttene. Årlige faste og aktivitetsbaserte kostnader vil fremover ligge på omtrent NOK 350 millioner. Acta har også en robust finansiell posisjon med en netto likviditetsbeholdning på omtrent NOK 250 millioner og ingen rentebærende gjeld. "Vi er svært fornøyde med at restruktureringen av Acta har vært vellykket, og at den nye organisasjonen er fullt operativ fra 1. august. Gjennomføringen av de nye tjenestekonseptene og restruktureringen, og de kostnadsbesparende tiltakene som er gjennomført i perioden, har blitt utført på en slik måte at distribusjonsnettverket i stor grad er intakt. Acta en solid plattform for fremtidig lønnsomhet og vekst," sier Solberg.

Faste inntekter skal dekke faste kostnader
Acta har et strategisk mål om at faste inntekter skal dekke faste kostnader. Faste inntekter i andre kvartal var NOK 71 millioner, mens faste kostnader var NOK 114 millioner, hvorav NOK 28 millioner var knyttet til restruktureringen av organisasjonen. Hvis man ser bort fra restruktureringskostnader, dekker faste inntekter i dag omtrent 82 prosent av faste kostnader. Fremover vil de faste inntektene dekke faste kostnader på i underkant av NOK 300 millioner på årlig basis. "Den gjennomførte restruktureringen betyr at driftsrisikoen er betydelig redusert. Dette sikrer fremtidig vedvarende lønnsomhet," understreker Geir Inge Solberg.

Nøkkeltall for 2. kvartal 2009
* Brutto nytegning på NOK 703 millioner, sammenlignet med NOK 3 395 millioner i den samme perioden i 2008.
* Inntekter på NOK 132 millioner, sammenlignet med NOK 320 millioner i tilsvarende kvartal i 2008.
* Faste inntekter på NOK 71 millioner, med en dekningsfaktor i forhold til faste kostnader på 82% eksklusive restruktureringskostnader
* Driftsresultat på NOK 1 million eksklusive restruktureringskostnader, og NOK -34 millioner inklusive restruktureringskostnader, sammenlignet med NOK 86 millioner i samme periode i 2008.
* Kundemidler under forvaltning på NOK 78 milliarder, sammenlignet med NOK 80 milliarder forrige kvartal.
* Konsernet har en robust finansiell posisjon med en netto likviditetsbeholdning på over NOK 250 millioner og ingen rentebærende gjeld.

Fullstendig  delårsrapport  og  presentasjon  på  engelsk  finnes  på www.acta.no og er også vedlagt børsmeldingen på www.newsweb.no.

For kommentarer kontakt:
Geir Inge Solberg, konsernsjef - tlf. 908 78 043